Opinie o Nas Instagram

DOSTAWA OD 3,98zł - PACZKA W RUCHU - SPRAWDŹ!!! ZAMÓWIENIA OD 20zł 

Producenci
Promocje
MAPA PRZYSZŁOŚCI Tomasz Minkiewicz
MAPA PRZYSZŁOŚCI Tomasz Minkiewicz
16,90 zł 12,49 zł
szt.
POPULARNY SŁOWNIK WYRAZÓW OBCYCH
POPULARNY SŁOWNIK WYRAZÓW OBCYCH
8,00 zł 7,70 zł
szt.
WILCZE PRZESILENIE Anne Rice
WILCZE PRZESILENIE Anne Rice
11,90 zł 11,90 zł
szt.
BENEDICT CUMBERBATCH: BIOGRAFIA Justin Lewis
BENEDICT CUMBERBATCH: BIOGRAFIA Justin Lewis
20,01 zł 19,61 zł
szt.
KRAINA ŻUBRA Wojciech Sobociński
KRAINA ŻUBRA Wojciech Sobociński
39,90 zł 37,90 zł
szt.
TUNELE FINAŁ Roderick Gordon, Brian Williams
TUNELE FINAŁ Roderick Gordon, Brian Williams
16,90 zł 12,99 zł
szt.
AGENT. ZAKŁADNICZKA Chris Bradford
AGENT. ZAKŁADNICZKA Chris Bradford
24,90 zł 20,01 zł
szt.
Paczkomaty InPost
Paczkomaty InPost

CYWIL W WOJSKU WSPOMNIENIA Z ŻYCIA I WOJEN CZĘŚCI 1 I 2 Makowski Wacław

Dostępność: na wyczerpaniu
Wysyłka w: 24 godziny
Cena: 25,00 zł 25.00
Cena w innych sklepach: 55,00 zł
ilość szt.
Zyskujesz 5 pkt [?]
dodaj do przechowalni
Ocena: 0
Kod produktu: 10635

Opis

 

CYWIL W WOJSKU WSPOMNIENIA Z ŻYCIA I WOJEN CZĘŚCI 1 I 2 Makowski Wacław

 

Wspomnienia z życia i wojen Wacława Makowskiego, pierwszego pilota wyszkolonego w Niepodległej Rzeczypospolitej.
Wspomnienia płk. pil. inż. Wacława Makowskiego „Cywil w wojsku”, mają wartość wyjątkową. Ich autor był szczególnym świadkiem czasów, w których przyszło mu żyć. Koleje jego losu, ludzie których spotykał na swojej drodze życiowej, a także niezliczone podróże w jakich pozwolił uczestniczyć mu jego ukochany zawód, wyrobiły w nim nawyk bardzo wnikliwego obserwatora, posiadającego szczególny dar dystansu do opisywanych wydarzeń. Trudno jest również znaleźć innego polskiego lotnika o tak bogatym i fascynującym życiorysie. Urodzony w 1897r. w Rosji, był synem lekarza Tytusa h. Jelita i Heleny z domu Billi. Dzieciństwo i młodość spędził na Ukrainie. W 1914r. rozpoczął studia w Kijowskim Instytucie Politechnicznym, które zostały przerwane na skutek I Wojny Światowej. Podczas służby w 8 Batalionie Kolejowym na froncie Południowo-Zachodnim miał po raz pierwszy miał okazję zetknąć się bliżej z lotnictwem.
W wyniku wybuchu rewolucji i postępującego rozpadu carskiej armii przyjechał do Warszawy, gdzie pod koniec 1918r. zgłosił się ochotniczo do Wojska Polskiego. Od samego początku chciał służyć w lotnictwie. Jako pierwszy ukończył Niższą Szkołę Pilotów w Krakowie. Przeniesiony następnie do Warszawy pełnił funkcję pilota w Oficerskiej Szkole Obserwatorów Lotniczych, gdzie zaliczył w ten sposób wyższy kurs pilotażu stając się pierwszym pilotem wojskowym wyszkolonym od podstaw w niepodległej Polsce.
Pragnąc latać bojowo, został skierowany do 11 Eskadry Wywiadowczej. Wraz z eskadrą brał udział w przejmowaniu od Niemców Torunia i Pomorza. W pamiętnym sierpniu 1920r. odznaczył się atakami szturmowymi wspierającymi kawalerię. Wyróżnił się również we wrześniu, odnajdując na tyłach nieprzyjaciela zagubiony polski oddział mjr. B. Monda. Wojnę zakończył dowodząc 1 Eskadrą Wywiadowczą, otrzymując wysokie odznaczenia. Po wojnie kontynuował przerwane studia na Politechnice Lwowskiej, a następnie po uzyskaniu rządowego stypendium ukończył prestiżową Ecole Superieure Aeronautique et Constructions Mechanique w Paryżu. Po powrocie do kraju kontrolował produkcję samolotów oraz pełnił funkcję pilota doświadczalnego. Brał udział w wizytach zagranicznych polskich samolotów wojskowych. Działał też czynnie w lotnictwie sportowym, uczestnicząc w licznych zawodach i rajdach lotniczych oraz pełniąc funkcję członka Zarządu i Komitetu Sportowego Aeroklubu RP. W 1929r. wykonał na samolocie Lublin R-X przelot bez lądowania z Poznania do Barcelony.
W styczniu 1930r. przyjął propozycję kierowania Polskimi Liniami Lotniczymi LOT, W czasie swojej pracy w PLL LOT w wybitny sposób przyczynił się do rozwoju polskiego lotnictwa komunikacyjnego. W 1938r. dokonał próbnego przelotu nowo zakupionym samolotem Lockheed L-14H Super Electra ze Stanów Zjednoczonych Ameryki przez Amerykę Południową, Atlantyk, Afrykę do Polski. Dyrektor Makowski był ostatnim przedwojennym prezydentem IATA. W marcu 1939r. został powołany z powrotem do wojska na funkcję zastępcy Dowódcy Lotnictwa ds. technicznych. Po wybuchu wojny zajmował się ewakuacją polskiego personelu lotnictwa. 1 Lipca 1940r. został dowódcą 300. Dywizjonu Bombowego „Ziemi Mazowieckiej”. Latał również operacyjnie dowodząc m.in. pierwszemu polskiemu zgrupowaniu bombowemu, które zbombardowało Berlin. W 1942r. został oficerem łącznikowym Inspektoratu PSP przy dowództwie RAF Bomber Command, a od 1943r. przy dowództwie RAF Transport Command. Po rozwiązaniu Polskich Sił Powietrznych zorganizował Polską Samopomoc Lotnictwa w Anglii i był jej pierwszym prezesem.
Od 1951 roku pełnił funkcję doradcy technicznego lotnictwa z ramienia ONZ. Przez siedemnaście lat działał jako ceniony ekspert lotniczy ICAO w Iranie, Nepalu, Afganistanie, Tunezji, Maroku, Mauretanii, Gwinei, Mali i Górnej Wolcie. W Afganistanie miał szczególny wkład w utworzenie pierwszej narodowej linii lotniczej Ariana oraz portu lotniczego w Kabulu. Po przejściu na emeryturę osiedlił się w Kanadzie, gdzie prowadził farmę z klubem wędkarskim, wciąż aktywnie działając w polskim środowisku lotniczym.

Dane techniczne: Autor: Makowski Wacław Oprawa: miękka Rok wydania: 2010 Stron: 294 Wymiary (mm) : 185x230

Produkty powiązane

Opinie o produkcie (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl