Opinie o Nas Instagram
Producenci
Promocje
TALKI W PODROŻY Leszek Talko
TALKI W PODROŻY Leszek Talko
15,90 zł 9,60 zł
szt.
PIESEK PRERIOWY Zarzyńska Joanna, Zarzyński Paweł
PIESEK PRERIOWY Zarzyńska Joanna, Zarzyński Paweł
7,70 zł 7,55 zł
szt.
DUCHY BIAŁEGO DOMU Joel Martin, W.J. Birnes
DUCHY BIAŁEGO DOMU Joel Martin, W.J. Birnes
9,95 zł 9,75 zł
szt.
JAK-27R MANGROVE MILITARIA 298
JAK-27R MANGROVE MILITARIA 298
15,00 zł 14,70 zł
szt.
DH. 98 MOSQUITO VOL. I MILITARIA 157
DH. 98 MOSQUITO VOL. I MILITARIA 157
14,50 zł 14,21 zł
szt.
CZOŁG CIĘŻKI NEUBAUFAHRZEUGE MILITARIA 3
CZOŁG CIĘŻKI NEUBAUFAHRZEUGE MILITARIA 3
9,50 zł 9,31 zł
szt.
SOWIECKIE SAMOCHODY PANCERNE VOL.III MILITARIA 279
SOWIECKIE SAMOCHODY PANCERNE VOL.III MILITARIA 279
9,50 zł 9,31 zł
szt.
LWY STALINA MILITARIA 272
LWY STALINA MILITARIA 272
14,50 zł 14,21 zł
szt.
T-27 MILITARIA 255
T-27 MILITARIA 255
13,50 zł 9,31 zł
szt.
T-50 MILITARIA 283
T-50 MILITARIA 283
13,50 zł 13,23 zł
szt.

SAMOCHODY CWS Jan Tarczyński

Dostępność: na wyczerpaniu
Wysyłka w: 24 godziny
Cena: 27,90 zł 27.90
Cena w innych sklepach: 39,90 zł
ilość szt.
Zyskujesz 5 pkt [?]
dodaj do przechowalni

Opis

SAMOCHODY CWS Jan Tarczyński

 

Książka jest próbą przybliżenia pierwszych polskich działań produkcyjnych w zakresie samochodów osobowych, podjętych już w 1922 roku, a więc w niepełne 3 lata po odzyskaniu niepodległości, utraconej w wyniku zaborczych działań sąsiadów: Rosji, Prus i Austrii. Poczynania te przedstawiam na tle ogólnych dokonań motoryzacyjnych pierwszych lat Państwa Polskiego.

 

Prace nad stworzeniem produkcji samochodów osobowych prowadzone przez Ministerstwo Spraw Wojskowych, zostały zapoczątkowane przez grupę entuzjastów, którzy w trudnych warunkach pierwszych lat niepodległości potrafili rozwinąć ideę własnej wytwórczości i mimo ogólnej niewiary w powodzenie, konsekwentnie ją realizować. Stworzony wówczas przez inż. Tadeusza Tańskiego i jego zespół projektowy samochód osobowy CWS T1 odpowiadał najlepszym konstrukcjom światowym, a pod wieloma względami zdecydowanie je przewyższał. Polscy konstruktorzy stanęli na wysokości zadania. O wiele trudniej było stworzyć w zrujnowanym kraju odpowiednią bazę wytwórczą. Problemy te rozwiązano jednak dość szybko, natomiast trzyletni okres produkcji pojazdu był wystarczająco długi, aby zbudować zremby polskiego przemysłu motoryzacyjnego, rozwiniętego w latach trzydziestych głównie na podstawie umów licencyjnych, przynoszących nowe, doskonalsze technologie. Warto też wspomnieć, że w 1925 roku, gdy zbudowano prototypy samochodów CWS T1, w Polsce było tylko 29,5 tys. samochodów (w tym prawie 5 tys. ciężarówek), W Wielkiej Brytanii w tym czasie jeździło ich milion, we Francji 840 tys., a w Niemczech 370 tys. Tak niski poziom motoryzacji kraju wpływał także na działania zmierzające do stworzenia rodzimej produkcji pojazdów mechanicznych.

 

W książce omówiono zarówno seryjny model CWS T1 (oraz jego odmiany pochodne), jak i pojazdy prototypowe CWS T8 i CWS T2, zbudowane w pojedynczych egzemplarzach według projektu tych samych konstruktorów. Przedstawiono także sylwetki twórców i osób zaangażowanych w produkcję samochodu.

 

Dane techniczne: Autor: Jan Tarczyński Oprawa miękka Rok wydania: 2018, Stron:164, Wymiary (mm) : 190x230

 

Produkty powiązane

Opinie o produkcie (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl