Opinie o Nas Instagram

OCENIAJ PRODUKTY I ODBIERZ NAWET 100, 200 i 500zł. ZOBACZ ILE MOŻESZ ZYSKAĆ W NASZYM PROGRAMIE LOJALNOŚCIOWYM!!! 

DOSTAWA OD 5,89zł - PACZKA W RUCHU. DOSTAWA UPS punkt (1-2 dni) 10,99zł - powyżej 100zł za darmo. - SPRAWDŹ!!!  

Producenci
Promocje
CHOROBA NARODOWA Ken Kalfus
CHOROBA NARODOWA Ken Kalfus
13,45 zł 13,05 zł
szt.
JOSEF FRANTISEK HISTORIA PRAWDZIWA Rajlich Jiri
JOSEF FRANTISEK HISTORIA PRAWDZIWA Rajlich Jiri
25,00 zł 24,50 zł
szt.
WYZNANIE CROSSA t.3 DOTYK CROSSA Sylvia June Day
WYZNANIE CROSSA t.3 DOTYK CROSSA Sylvia June Day
23,90 zł 18,90 zł
szt.
MUCHACHAS TOM 3 Katherine Pancol
MUCHACHAS TOM 3 Katherine Pancol
10,00 zł 9,70 zł
szt.
SOBOTNIA SZKOŁA PIĘKNOŚCI Marsha Mehran
SOBOTNIA SZKOŁA PIĘKNOŚCI Marsha Mehran
11,00 zł 10,78 zł
szt.
ZMOWA Stuart Neville
ZMOWA Stuart Neville
11,99 zł 11,75 zł
szt.
ROZRYWACZ CYKL POSZUKIWACZKA TOM 3 Arwen Elys Dayton
ROZRYWACZ CYKL POSZUKIWACZKA TOM 3 Arwen Elys Dayton
12,00 zł 11,00 zł
szt.
KRYPTONIM FRANKENSTEIN  Przemysław Semczuk
KRYPTONIM FRANKENSTEIN Przemysław Semczuk
22,00 zł 21,56 zł
szt.
ZOBACZ CO ZROBIŁAM Schmidt Sarah
ZOBACZ CO ZROBIŁAM Schmidt Sarah
11,99 zł 11,75 zł
szt.
BITWA WOŁYŃSKO-PODOLSKA 1920
BITWA WOŁYŃSKO-PODOLSKA 1920
31,90 zł 28,32 zł
szt.
NIEPIĘKNOŚĆ ILE JEST WARTA TWOJA URODA Socha Natasza
NIEPIĘKNOŚĆ ILE JEST WARTA TWOJA URODA Socha Natasza
15,99 zł 13,80 zł
szt.

SAMOCHODY TERENOWE NA ZIEMIACH POLSKICH TWARDA Jan Tarczyński, Tomasz Szczerbicki

Dostępność: na wyczerpaniu
Wysyłka w: 24 godziny
Dostawa: Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności sprawdź formy dostawy
Cena: 49,90 zł 49.90
Cena w innych sklepach: 99,90 zł
ilość szt.
Zyskujesz 9 pkt [?]

towar niedostępny

dodaj do przechowalni
Pin It

Opis

SAMOCHODY TERENOWE NA ZIEMIACH POLSKICH TWARDA Jan Tarczyński, Tomasz Szczerbicki

 

Samochód terenowy w dzisiejszym pojęciu to pojazd kołowy przystosowany do jazdy po bezdrożach, o wzmocnionej budowie i napędzanych wszystkich kołach jezdnych. Samochody tego typu wyposażane są w reduktory przełożeń skrzyni biegów, blokowane mechanizmy różnicowe mostów napędowych, ogumienie o terenowym bieżniku, często wyciągarkę linową i wodoszczelną instalację elektryczną, a niekiedy system centralnego pompowania kół, umożliwiający zmianę ciśnienia w ogumieniu w czasie jazdy. Niektóre modele przystosowane są też do przejazdów przez płytkie przeszkody wodne. W początkowym okresie odtwarzania, po 123 latach rozbiorów, polskiej państwowości, a więc od końca 1918 roku, bo właśnie od tych trudnych dni rozpoczyna się nasza książka, pojęcie „samochód terenowy” było nieco rozszerzone. Oczywiście, że odnosiło się ono w pierwszym rzędzie do pojazdów kołowych z „klasycznym” napędem na wszystkie osie, ale obejmowało także samochody gąsienicowe i półgąsienicowe oraz pojazdy kołowe, dwu i wieloosiowe z napędem na koła tylne, lecz wyposażone w atrybuty dzisiejszego wozu terenowego: reduktor, blokadę mechanizmu różnicowego, specjalne ogumienie i wyciągarkę linową, często w wersji uproszczonej w postaci tzw. samowyciągaczy, czyli bębnów osadzonych na tarczach kół tylnych, z linami umożliwiającymi wyjazd z ciężkiego terenu. Godzi się też przypomnieć, że w początkowym okresie istnienia Państwa Polskiego, a szczególnie w czasie walk o granice w latach 1918–1921, panowało odczucie, że nie specjalna konstrukcja, ale mocna budowa pojazdu, duży prześwit i „ogólne” zdolności do pokonywania złych dróg powodują przydatność określonego modelu do jazdy terenowej. Trzeba tu dodać, że wobec fatalnego stanu dróg, a często ich braku i złego zaopatrzenia w paliwo, podstawowym środkiem wojskowego transportu w owym okresie była lekka ciężarówka lub o mocnej konstrukcji samochód osobowy wyposażone w liny, łopaty, podkłady pod koła oraz zapas paliwa i smarów. Armia była zasadniczym użytkownikiem pojazdów terenowych, a tym samym inicjatorem ich zagranicznych zakupów i wytwarzania w kraju. Wyjątkiem była „cywilna” inicjatywa budowy osobowych samochodów Stetysz, o podwyższonej zdolności pokonywania terenu. W książce przedstawiono modele nie tylko używane powszechnie, ale także ciekawe polskie prototypy czy też wozy zakupione tylko jednostkowo. Na wybranym przykładzie 1937 roku wspomnimy też o interesujących badaniach i próbach samochodów terenowych na potrzeby armii. Próby takie prowadzone były zresztą już od początku lat 20. ubiegłego wieku – najbardziej spektakularne to badania rewelacyjnych przegubowych włoskich ciągników Pavesi, z napędem na 4 koła, które miały zmotoryzować polską artylerię. Termin „terenowe samochody osobowe” to w pojęciu tej pracy pojazdy o cechach określonych powyżej, dostosowane do przewozu osób, bez względu na ich liczbę i sposób transportowania, o nośności do 1–1,5 tony. Samochody te postaramy się przedstawić w opisach indywidualnych wybranych modeli (w układzie chronologicznym) na szerokim tle motoryzacyjnego klimatu Polski, nie unikając też okresów tragicznych w naszej historii, jak np. kampania wrześniowa 1939 roku, okupacja niemiecko-sowiecka lat 1939–1945, walki oddziałów Armii Krajowej używających wozów terenowych zdobytych na wrogu oraz powstania warszawskiego. W kolejnych rozdziałach, opowiadających o czasach po II wojnie światowej, przedstawimy rozwój osobowych samochodów terenowych w naszym kraju, w specyficznym klimacie polityczno-gospodarczym, jaki zapanował w Polsce „ludowej” po 1945 roku, a także w suwerennym już kraju, po upadku komunizmu w 1990 r.

 

Dane techniczne: Autor: Jan Tarczyński, Tomasz Szczerbicki, Oprawa twarda Rok wydania: 2012 Stron: 278 Wymiary (mm) : 210x300

 

Koszty dostawy Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności

Kraj wysyłki:

Produkty powiązane

Opinie o produkcie (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl