Opinie o Nas Instagram

 

 

Producenci
Promocje
ZŁODZIEJ ŚWITU. SAGA O KRUKACH 1 James Barclay
ZŁODZIEJ ŚWITU. SAGA O KRUKACH 1 James Barclay
9,99 zł 8,99 zł
szt.
ZA PLECAMI ANIOŁA Renata Górska
ZA PLECAMI ANIOŁA Renata Górska
18,90 zł 18,33 zł
szt.
ZUPEŁNIE NADZWYCZAJNY DZIENNIK PROSIAKA Emer Stamp
ZUPEŁNIE NADZWYCZAJNY DZIENNIK PROSIAKA Emer Stamp
12,00 zł 11,64 zł
szt.
MAŁY SŁOWNIK ODMIANY NAZW WŁASNYCH
MAŁY SŁOWNIK ODMIANY NAZW WŁASNYCH
7,90 zł 7,66 zł
szt.
GOBELIN Barbara Kosmowska
GOBELIN Barbara Kosmowska
14,40 zł 13,68 zł
szt.
ABSOLUTNIE NIESAMOWITE PRZYGODY PROSIAKA Emer Stamp
ABSOLUTNIE NIESAMOWITE PRZYGODY PROSIAKA Emer Stamp
12,00 zł 11,64 zł
szt.
MAŁY SŁOWNIK CZASOWNIKÓW OSOBLIWYCH
MAŁY SŁOWNIK CZASOWNIKÓW OSOBLIWYCH
7,90 zł 7,58 zł
szt.
WIZJA Dean Koontz
WIZJA Dean Koontz
17,50 zł 16,62 zł
szt.
HARRY ANGEL William Hjortsberg
HARRY ANGEL William Hjortsberg
17,90 zł 17,00 zł
szt.
Paczkomaty InPost
Paczkomaty InPost

SAMOLOTY BOMBOWE PZL 23 "KARAŚ", 42 i 43 Andrzej Glass

Dostępność: na wyczerpaniu
Wysyłka w: 24 godziny
Cena: 10,20 zł 10.20
Cena w innych sklepach: 18,00 zł
ilość szt.
Zyskujesz 2 pkt [?]
dodaj do przechowalni
Ocena: 4
Kod produktu: 10266

Opis

SAMOLOTY BOMBOWE PZL 23 "KARAŚ", 42 i 43 Andrzej Glass

 

W 1932 r. Departament Lotnictwa MSWojsk. zgłosił zapotrzebowanie na samolot rozpoznawczo-bombowy (tzw. liniowy), który stałby się następcą samolotów Potez XXVII, Potez XXV i Bréguet XIX. Projekt samolotu Lublin R-XVII, będący modyfikacją Poteza XXV z chowanym podwoziem, został odrzucony. W tym czasie pierwsze loty wykonywał samolot PWS-19, lecz chciano mieć do porównania również prototyp samolotu metalowego z państwowej wytwórni PZL. W 1932 r. inż. Stanisław Prauss rozpoczął pracę nad projektem samolotu rozpoznawczo-bombowego PZL. 23, opierając jego konstrukcję na projekcie PZL. 13.

 

 

Dane techniczne: Autor: Andrzej Glass Oprawa miękka Rok wydania: 2014, Stron: 48 Wymiary (mm) : 185x235,

 

Produkty powiązane

Opinie o produkcie (1)

20 października 2017

Projekt samolotu PZL.23 powstał w latach 1931–1932 pod kierunkiem inżyniera Stanisława Praussa. Koncepcyjnie maszyna ta wywodziła się z pozostałości francuskiej szkoły, gdzie istniało pojęcie „samolotu liniowego”. Miała to być maszyna do przeprowadzenia rozpoznania w obszarze frontu, z możliwością taktycznego zbombardowania wykrytych sił nieprzyjaciela. Samolot PZL.23 był następcą francuskich maszyn liniowych Breguet XIX i Potez XXV. Pierwszy prototyp oznaczony P.23/I „Karaś”, wyposażony w angielski gwiazdowy silnik Bristol Pegasus IIM o mocy 590 KM (434 kW), został oblatany latem 1934 roku. Próby prototypu ujawniły wiele problemów. Wnętrze samolotu było ciasne (bomby umieszczone wewnątrz kadłuba), a widoczność dla pilota niedostateczna. W drugim, poprawionym konstrukcyjnie prototypie P-23/II obniżono silnik i przeprojektowano kadłub, umieszczając bomby pod płatem. Kolejny, trzeci prototyp P-23/III miał fotel pilota zainstalowany wyżej w celu poprawienia widoczności. Prototypy zostały skierowane do badań i prób poligonowych w 1935 roku. Podczas prób wykryto drgania ogona typu buffeting. Próbowano je zlikwidować poprzez ruchome sloty, jednak nie dało to rezultatu. Zmiana kąta zaklinowania statecznika poziomego okazała się skuteczna i w seryjnych maszynach zjawisko to już nie występowało. Obydwa prototypy były wyposażone w produkowany na licencji brytyjskiej firmy Bristol silnik gwiazdowy PZL Bristol Pegasus IIM2 o mocy 670 KM. Drugi prototyp utracono podczas prób: doszło do przeciągnięcia i korkociągu po starcie – załoga zginęła w okolicy lotniska Okęcie (por. pilot Aleksander Kremieniecki, por. obs. Tadeusz Odrowąż-Pieniążek i por. rez. obs. Stefan Kłusek). Trzeci prototyp stał się wzorcem pierwszej serii 40 samolotów PZL.23A dla polskiego lotnictwa wojskowego. W 1936 roku wyprodukowano 40 egzemplarzy PZL.23A. Okazało się, że silnik typu IIM2 jest jednostką zawodną, dlatego wprowadzono nowy wariant Karasia, PZL.23B, wyposażony w nową jednostkę napędową PZL Bristol „Pegaz” VIII o mocy 710 KM. Od 1936 do 1938 roku wyprodukowano 240 sztuk samolotu w wersji PZL.23B, w które uzbrojono eskadry bombowe i rozpoznawcze (zwane w latach 30. „eskadrami liniowymi”), gdzie zastąpiły dotychczas używane samoloty Breguet XIX i Potez XXV. Jednocześnie egzemplarze serii PZL.23A przeniesiono do szkół lotniczych. Na potrzeby eksportowe opracowano lepiej uzbrojoną i szybszą wersję PZL.43 napędzaną mocniejszym silnikiem Gnome-Rhône, pozwalającym rozwinąć prędkość 365 km/h i uzbrojoną nie w jeden, ale dwa karabiny maszynowe strzelające do przodu. Bułgaria zakupiła najpierw 12 egzemplarzy PZL.43 z silnikiem Gnome-Rhone 14 Kfs o mocy nominalnej 900 KM i maksymalnej 930 KM, a później kolejne 42 egzemplarze z mocniejszym silnikiem Gnome-Rhône 14N01 o mocy nominalnej 950 KM i maksymalnej 1020 KM, oznaczone jako PZL.43A, z których przed wojną dostarczono 36 sztuk.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl