
- Książki i Komiksy
- Czasopisma
- Albumy
- Biografie i wspomnienia
- Dzieci i młodzież
- Encyklopedie i słowniki
- Ezoteryka
- Poradniki
- Fakty i reportaże
- Fantastyka
- Książki historyczne
- Humor, parodia, satyra
- Komiksy
- Książki audio
- Kultura
- Kulinarne
- Literatura piękna i popularna
- Naukowe i akademickie
- Podręczniki i lektury dla szkół podstawowych i średnich
- Sport i turystyka
- Religia
- Książka do 1 zł
- Filmy
Nowości
Promocje














SAMOLOTY SPORTOWE RWD-6 I RWD-9 Glass Andrzej
Opis
SAMOLOTY SPORTOWE RWD-6 I RWD-9 Glass Andrzej
W 1931 r. w Warsztatach Sekcji Lotniczej KMSPW na Okęciu rozpoczęto prace nad projektem samolotu RWD-6, przeznaczonego do udziału w III Challenge 1932 r.
Dane techniczne: Autor: Glass Andrzej Oprawa: miękka Rok wydania: 2014 Stron: 48 Wymiary (mm) : 185x230
Produkty powiązane
Do Broni! Numer specjalny 1/2009 Lotniczy

Do Broni! Numer specjalny 1/2009 Lotniczy
Pierwszy numer specjalny naszego dwumiesięcznika „Do Broni!” postanowiliśmy poświęcić lotnictwu. Uwagę skupiliśmy ma tematach dotyczących lotnictwa polskiego. Polecamy materiał monograficzny o francuskim samolocie bombowym Farman F-68 Goliath, który służył w na przełomie lat 20. i 30. XX wieku. Autor w swoim materiale wykorzystał liczne, nigdzie nie publikowane zdjęcia.
Nasze łamy otwarte są także na mało znane tematy lotnictwa amatorskiego. Prezentujemy ciekawy materiał o samolocie harcerskim ZB-2 oraz o Klemmie Kl-35, który był użytkowany w Aeroklubie Poznańskim i Warszawskim. Miłośnicy archeologii lotniczej zapewne z zainteresowaniem przeczytają artykuł o odnalezieniu i rekonstrukcji Spitfire’a BS410 ppor. Piotra Kuryłłowicza z 315 Dywizjonu Myśliwskiego. Kuryłłowicz został zestrzelony nad Francją 13 maja 1943 roku i dostał się do niewoli. W Grudniu 2005 roku grupa francuskich badaczy wykopała szczątki tego samolotu, który obecnie jest rekonstruowany i zapewne już niedługo zobaczymy na niebie.
Przywracaniem świetności zabytkom lotnictwa z powodzeniem zajmuje się Fundacja Polskie Orły organizator XIV Międzynarodowego Pikniku Lotniczego w Góraszce. Na łamach naszego pisma przedstawiamy historię rekonstrukcji SBLina-2, który jest w posiadaniu Fundacji. Na koniec zgodnie z tradycją naszego magazynu prawdziwa gratka dla miłośników historii polskich skrzydeł. Publikujemy rysunki oraz opis techniczny wodnosamolotu RWD-22, który miał zastąpić wysłużone Lubliny R-XIII
W numerze:
Góraszka dla kolekcjonerów
Rekonstrukcja SBLiM-2 w Góraszce
Dakota, C-47 i DC-3 w Polsce
Jeden człowiek – dwa życiorysy
„301 Eskadra”
I.(J)/LG 2 w walce z lotnictwem polskim w 1939 roku
Harcerski Samolot
Jasio z Poznania, czyli Klemm z Gubina
Farman F-68BN4 Goliath w polskiej służbie
Problemy z LWS-3 Mewa
Wielka ucieczka A.D. 2009
Samoloty i ludzie
RWD-22 w dokumentach Centralnego Archiwum Wojskowego
Gdyńskie Ważki w akcji
Zimowe loty w Mińsku Mazowieckim
Historia jednego myśliwca
Dane techniczne: Autor: Praca zbiorowa Oprawa: miękka Rok wydania: 2009 Stron: 126 Wymiary (mm) : 210x295
GENEZA LOTNICZEGO WRZEŚNIA. Polska doktryna lotnicza i konstrukcje samolotów bojowych na tle wrogów i sojuszników 1926-1939 Klobuch Klaudiusz

GENEZA LOTNICZEGO WRZEŚNIA. Polska doktryna lotnicza i konstrukcje samolotów bojowych na tle wrogów i sojuszników 1926-1939 Klobuch Klaudiusz
Książka zawiera syntezę rozwoju doktryny lotniczej II Rzeczpospolitej od 1926 do 1939 r., oraz ocenę jej wpływu na wynik wrześniowego starcia z Luftwaffe. Szczególny nacisk położono na przedstawienie chronologii trendów doktrynalnych i technicznych w latach trzydziestych, jak też zarysowanie głównych rozbieżności pomiędzy centrami władzy wojskowej. Wykorzystanie mało znanych w Polsce materiałów na temat koncepcji użycia lotnictwa w innych krajach europejskich rzuca nowe światło na sukcesy i porażki polskiej generalicji w przygotowywaniu lotnictwa do przyszłej wojny.
Drugim obszarem zainteresowania autora jest powiązanie koncepcji użycia lotnictwa z cechami konstrukcyjnymi projektowanych samolotów, m.in. Karasia, Łosia i PZL.39. W przypadku pościgowca PZL.38 Wilk i silnika PZL Foka rozszerzona analiza pozwoliła na sformułowanie nowej oceny technicznej obu tych konstrukcji.
Dane techniczne: Autor: Klobuch Klaudiusz, Oprawa: miękka Rok wydania: 2009 Stron: 275 Wymiary (mm) : 185x230
JOSEF FRANTISEK HISTORIA PRAWDZIWA Rajlich Jiri

JOSEF FRANTISEK HISTORIA PRAWDZIWA Rajlich Jiri
Josef Frantisek - Czech, który wybrał walkę ramię w ramię z polskimi żołnierzami, zapisał się w historii jako 4. aliancki as pilotażu. Podczas jednego miesiąca walk zestrzelił 17 wrogich samolotów.
Dzięki książce Arkadego Fiedlera Dywizjon 303 Frantisek stał się bohaterem narodowym Polaków pomimo iż nigdy nie uzyskał polskiego obywatelstwa. As Bitwy o Anglię był człowiekiem z krwi i kości, któremu nie obce były chwile słabości i młodzieńczej fantazji. Słynący z brawury pilot myśliwski staje się dzięki J. Rajlichowi postacią bardziej bliską i zrozumiałą.
Dane techniczne: Autor: Rajlich Jiri Oprawa: miękka Rok wydania: 2011 Stron: 196 Wymiary (mm) : 185x230
MODELARSTWO NR 1/2011

MODELARSTWO
MAGAZYN DLA MODELARZY I KOLEKCJONERÓW NR 1/2011
Autorzy: praca zbiorowa
Spis treści Modelarstwo 1/2011
Hot Shots 4 Przegląd nowości
Die-cast 1:43 14 Żółte aniołki
Modele kartonowe 17 Przegląd kartonowych nowości
Warsztat 1:33 20 Sopwith "Camel", czyli budujemy
model samolotu (cz.3)
Prezentacje 23 Modele gotowe
Prezentacje 24 Kociuszkowski MiG-29UB
Monografia 26 Łaziki 508 III W w polskiej i obcej służbie
Przegląd modeli 34 Fiaty 508/III z pudełka
Plac budowy 1:35 37 Transporter opancerzony BTR-152 E
Plac budowy 1:35 39 Polski PT-76B
Warsztat 1:48 44 FF-33E - Wilczątko z Techmodu
Historia 48 Friedrichshafeny FF-33 polskiego lotnictwa morskiego
Modelarskie ABC 52 Malowanie modeli
Figurki 122 mm 56 Strzelec z choinkowej dywizji
Historia 58 Zdobyczny KW-2
Showtime 59 Salon Modelarstwa HOBBY Poznań 2010
Diorama 1:35 62 Stanowisko nr 4 Baterii Cyplowej im. H.
Laskowskiego na Helu
Historia 68 Pierwsze samoloty odrzutowe w Radomiu
Historia 76 Na lotnisku, na skwerku i‌ w muzeum, czyli ostatnie
Jaki-23
Dane techniczne: Autor: Praca zbiorowa, Oprawa: miękka Rok wydania: 2011 Stron: 78 Wymiary (mm) : 210x300
OD BUZUŁUKU DO MONTE CASSINO. From Buzuluk to Monte Cassino Zbigniew Wawer

OD BUZUŁUKU DO MONTE CASSINO. From Buzuluk to Monte Cassino Zbigniew Wawer
Album pt. `Od Buzułuku do Monte Cassino` jest ilustrowaną historią Armii Polskiej w ZSRR, Armii Polskiej na Wschodzie, Samodzielnej Brygady Strzelców Karpackich oraz 2. Korpusu Polskiego. Zapominamy, że to byli więźniowie sowieckich obozów stanowili przyszłą kadrę 2. Korpusu walczącego pod Monte Cassino. Zupełnie inne były losy żołnierzy Samodzielnej Brygady Strzelców Karpackich. Po wrześniu 1939 roku większość z nich po ucieczce z obozów internowania na Węgrzech i w Rumunii, została przerzucona na Bliski Wschód. Po klęsce Francji Brygada przeszła na tereny brytyjskie. W sierpniu 1941 roku została przerzucona do oblężonego przez oddziały włoskie i niemieckie Tobruku. W walkach zapisał kolejną chlubną kartę w historii Wojska Polskiego. To właśnie byli żołnierze września, kampanii francuskiej, kampanii afrykańskiej oraz więźniowie sowieckich łagrów stali się żołnierzami 2. Korpusu Polskiego. Zamierzeniem autora było przybliżenie czytelnikom mało znanych fragmentów z dziejów Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie, a w szczególności walk 2. Korpusu w czwartej bitwie o Monte Cassino. Album niniejszy jest hołdem dla wszystkich żołnierzy 2. Korpusu walczących w bitwie o Monte Cassino.
Dane techniczne: Autor: Zbigniew Wawer Oprawa: miękka Rok wydania: 2009 Stron: 158 Wymiary (mm) : 210x295
PANCERNE BOJE WRZEŚNIA Rajmund Szubański

PANCERNE BOJE WRZEŚNIA Rajmund Szubański
Książka niniejsza w `panoramicznym`, rzec można, układzie przedstawia miejsca, czas, angażowane siły, przebieg wydarzeń i wyniki działań wszystkich rodzajów broni pancernych w 1939 roku. Opierając się na kryteriach chronologicznych, uwzględnia przy tym fakt, że we Wrześniu nie było wyraźnych, jednolitych przedziałów czasowych, jednakowo determinujących postać i przebieg starć zbrojnych na całym teatrze działań, co w konsekwencji powoduje przypadki wybiegania naprzód lub cofania się w czasie. Autor starał się napisać książkę w sposób przystępny, ale i możliwie w pełni historyczny Ma to być lektura `dla ludzi`, a w szczególności `dla pokoleń`, czyli dla młodzieży, przekazująca jej autentyczne, nie zawsze dotychczas spopularyzowane informacje na temat istotnych fragmentów walki naszego narodu, które chlubnie wpisały się na karty dziejów polskiego oręża.
Dane techniczne: Autor: Rajmund Szubański Oprawa: miękka Rok wydania: 2009 Stron: 222 Wymiary (mm) : 185x230
POD OBCYM NIEBEM Wyszkowski Mieczysław

POD OBCYM NIEBEM Wyszkowski Mieczysław
Wspomnienia polskich lotników walczących na Zachodzie podczas II wojny światowej stanowiły kwintesencję młodzieńczych pragnień. Mrożące krew w żyłach bohaterskie wyczyny, pasjonujące przygody, a jednocześnie ciekawe i kolorowe życie w wolnym świecie.
Dane techniczne: Autor: Wyszkowski Mieczysław Oprawa: miękka Rok wydania: 2009 Stron: 250 Wymiary (mm) : 150x225
STEFANIA WOJTULANIS - KARPIŃSKA AWIOMAMA. O KOBIECIE KTÓRA KOCHAŁA LATAĆ Magdalena Berkowicz

STEFANIA WOJTULANIS - KARPIŃSKA AWIOMAMA. O KOBIECIE KTÓRA KOCHAŁA LATAĆ Magdalena Berkowicz
W latach 1930 Polki odgrywały poczestną rolę w naszym lotnictwie sportowym. Stefania Wojtulanis była już wtedy jedną z najbardziej wyszkolonych lotniczek polskich i zaliczała się do elity pilotek aeroklubowych. Jej najgorętszym pragnieniem było wykorzystanie wysokich kwalifikacji lotniczych w służbie ojczyźnie - najpierw w Lotnictwie Wojskowym, a później w Polskich Siłach Powietrznych na zachodzie i w Pomocniczej Służbie Transportu Lotniczego (ATA).
Służba w ATA była szczególnie trudna, bo wymagała opanowania pilotażu samolotów przeróżnych typów, począwszy od lekkich płatowców szkolnych i dyspozycyjnych do ciężkich bombowców wielosilnikowych. Zadania pilotów obejmowały zarówno dostawę powietrzną nowo wyprodukowanych samolotów do dywizjonów na terenie całej Wielkiej Brytanii jak i poza nią, oraz odprowadzanie uszkodzonych do warsztatów remontowych. Samolotom tym często brakowało również pełnego wyposażenia i pomocy nawigacyjnych. Loty tego rodzaju kryły groźne niespodzianki do pokonania których konieczna była zimna krew i rozwaga. W książce przedstawiono wyzwania tej służby, pozwalając czytelnikowi lepiej docenić działalność lotniczek które się w nią zaangażowały.
Dane techniczne: Autor: Magdalena Berkowicz Oprawa: miękka Rok wydania: 2010 Stron: 118 Wymiary (mm) : 150x225
ŚCIEŻKI WŚRÓD CHMUR. WSPOMNIENIA LOTNICZE Andrzej Morgała

ŚCIEŻKI WŚRÓD CHMUR. WSPOMNIENIA LOTNICZE Andrzej Morgała
Andrzej Morgała był członkiem Wingfoot Lighter than Air Society w Akron Ohio, pozostaje nadal członkiem Klubu Seniorów. Laureat wielu wyróżnień i odznaczeń państwowych. Po przejściu na emeryturę pozostaje nadal czynnym publicystą czego dowodem są jego wspomnienia, które trzymacie w rękach. Opisuje w nich barwnie swoją życiową przygodę z lotnictwem.
Dane techniczne: Autor: Andrzej Morgała Oprawa: miękka Rok wydania: 2009 Stron: 250 Wymiary (mm) : 185x230
TECHNICY POLSKIEGO LOTNICTWA NA ZACHODZIE 1939-1946 Jerzy Płoszajski

TECHNICY POLSKIEGO LOTNICTWA NA ZACHODZIE 1939-1946 Jerzy Płoszajski
Na takie książki czeka się z niecierpliwością. Technicy Lotnictwa Polskiego na Zachodzie 1939-1946 to jedna z najważniejszych pozycji na rynku wydawniczym. W historiografii II wojny światowej przeważają opisy kampanii, operacji i bitew, pozostawiając w cieniu niezmierzony wysiłek zaplecza, bez którego te wydarzenia stałyby się niemożliwymi. Jest to szczególnie widoczne w przypadku lotnictwa, w którym związek pilotów i obsługi naziemnej ma szczególny wymiar. Ciekawe, że upływ lat nie zmienił tej sytuacji i nawet dzisiaj te relacje zostały zachowane. W przypadku polskich lotników, z okresu II wojny światowej zostały one dodatkowo wzmocnione wspólnotą tułaczych losów. Książka Technicy Lotnictwa Polskiego na Zachodzie 1939-1946 jest zupełnie niezwykła, powstała już po wojnie na emigracji dokumentuje w sposób kronikarski i czasem pozbawiony jakiejkolwiek fabuły, losy polskiego lotnictwa traktowanego jako całość, czyli i tych co latali w powietrzu i tych którzy dbali aby było na czym latać. Opisane zostały chyba wszystkie aspekty funkcjonowania lotnictwa polskiego po kampanii wrześniowej. Znajdziecie tu Państwo struktury, listy nazwisk, pododdziałów oraz co najważniejsze dowody na twórczą działalność naszych techników lotnictwa w przemyśle lotniczym aliantów. Pierwsze wydanie tej książki ukazało się w Londynie w bardzo niewielkim nakładzie i do dzisiaj było biblią dla wszystkich zajmujących się losami lotnictwa polskiego na Zachodzie. Obecne, zostało w stosunku do oryginału znacznie rozszerzone o mało znaną lub nigdy dotąd nie publikowaną ikonografię niezwykle wzbogacającą treść. Mam nadzieję, że to wydanie spopularyzuje ten mało znany fragment polskiego wkładu w zwycięstwo aliantów w II wojnie światowej.
Dane techniczne: Autor: Jerzy Płoszajski. Oprawa: miękka Rok wydania: 2007 Stron: 372 Wymiary (mm) : 185x230
WRZEŚNIOWE ESKADRY 31. ESKADRA ROZPOZNAWCZA Andrzej Olejko

WRZEŚNIOWE ESKADRY 31. ESKADRA ROZPOZNAWCZA Andrzej Olejko
Eskadra pracowała jako Eskadra Rozpoznawcza oraz jako Eskadra Lekkiego Bombardowania. Z bardzo nielicznych dziś notatek, z opowiadań załóg, trudno odtworzyć teraz całość jej działań. Wydaje się niemożliwe ułożenie chronologicznej tablicy dokonanych lotów. Było ich sporo. Jako Eskadra Bombowa, Eskadra pracowała tylko trzykrotnie. Rozumie się, że nieomal każdy samolot udający się na rozpoznanie, dopóki to było możliwe zabierał ze sobą, pełny ładunek bomb. Jednakże bombardowań zespołowych wykonano tylko trzy. Każde z tych bombardowań było wykonywane za każdym razem w inny sposób, w innych warunkach. Myślę, że ta właśnie -różnorodność? najlepiej dowodzi wysokiego stopnia wyszkolenia załóg Eskadry... Wolno jednak powiedzieć, że bombardowania 31-ej Eskadry są jeszcze jednym dowodem aktywności lotnictwa polskiego w czasie kampanii wrześniowej. A część - wprawdzie bardzo drobną - strat niemieckich w sprzęcie pancerno-motorowym może Eskadra spokojnie zapisać jako swój wyłączny dorobek! Dobra Eskadra!? Por. obs. Tadeusz Kołodziejski, oficer 31 Eskadry Rozpoznawczej tak oto opisywał jej wojenny udział w walkach na podkarpackim niebie. Z wielkopolskiej bazy lotniczej Poznań - Ławica, w końcu sierpnia 1939 r. przegrupowana na południe w rejon Rzeszowa i Lwowa 31 Eskadra Rozpoznawcza, znalazła się w gronie jednostek lotnictwa Armii Karpaty a od 6 IX 1939 r. Armii Małopolska. Poznańskie Karasie, w rękach doświadczonych załóg od początku walk po 18 IX 1939 r. wykonywały loty rozpoznawcze oraz operacje bombowe nad terytorium zarówno Polski jak i wrogiej od 1 IX 1939 r. Słowacji. Szlak bojowy Eskadry to napięcie i dramatyzm lotów załóg operujących bez wsparcia ze strony myśliwców załóg ostrzeliwanych notorycznie przez własne oddziały, braki w uzupełnieniu sprzętu latającego oraz stałe przebazowywanie na kolejne lotniska polowe. Na wojennym szlaku Eskadry do dziś znaleźć można drzemiące w Beskidach wraki bombowo ? rozpoznawczych Karasi oraz mogiły jej załóg rozsiane od Tarnowa po Lubaczów.Na kartach tej książki znajdziecie Państwo zarówno dokumenty, jak i relacje oraz opisy wspomnieniowe dające obraz polskiego września. Książka ta to próba przedstawienia szlaku bojowego jednej z polskich Eskadr, której personel złożył w 1939 r. daninę krwi w obronie najechanej Rzeczpospolitej. Eskadry, której historia zaczynając się w Krakowie w 1918 r. zakończyła się w 1939 r. rumuńskich Czerniowcach. Lotnicy Eskadry znalazłszy się na terenie Rumunii oddawszy tam swe samoloty nie złożyli jednak broni i w ramach Polskich Sił Powietrznych na Zachodzie do 1945 r. walczyli za sterami bombowych Wellingtonów czy myśliwsko bombowych Mosquito. Część wróciła do kraju, cześć pozostała na emigracji. Do dziś po tej jednostce pozostały jedynie archiwalia oraz nieco pożółkłych fotografii zaś personel jej po 1945 r. rozrzucony został po całym świecie
Dane techniczne: Autor: Andrzej Olejko Oprawa: miękka Rok wydania: 2015 Stron: 98 Wymiary (mm) : 185x230
GORZKA SŁODYCZ FRANCJI. POLSCY PILOCI MYŚLIWSCY WIOSNY 1940 Grzegorz Śliżewski

GORZKA SŁODYCZ FRANCJI. POLSCY PILOCI MYŚLIWSCY WIOSNY 1940 Grzegorz Śliżewski
Gorzka słodycz Francji jest pozycją, która z jednej strony przedstawia najnowsze ustalenia histograficzne, z drugiej zaś pokazuje lotniczy klimat wiosny 1940 r. - pozwala poczuć, jak polscy piloci myśliwscy widzieli wówczas wojnę i swój udział w tych zmaganiach. Autor często oddaje głos uczestnikom opisywanych wydarzeń, sięgając do wspomnień i raportów napisanych przez lotników po zakończeniu walk we Francji. Dotychczasowe opracowania dotyczące lotnictwa polskiego we Francji przedstawiały wysiłek Polskich Sił Powietrznych w oderwaniu od działalności sojuszników. Książka ukazuje siłę polskiego lotnictwa myśliwskiego w kampanii francuskiej dzień po dniu, opisując zmagania w kontekście działań jednostek, w których służyli Polacy oraz przedstawiając sukcesy działających w tym samym czasie sojuszników. Stara się także odpowiedzieć na pytanie, jak wyglądały rzeczywiste sukcesy Polaków, podejmując próbę zestawienia zgłoszonych zestrzeleń z faktycznymi stratami Luftwaffe
Dane techniczne: Autor: Grzegorz Śliżewski Oprawa: miękka Rok wydania: 2010 Stron: 442 Wymiary (mm) : 185x230
OSTATNI SAMOCHÓD MARSZAŁKA JÓZEFA PIŁSUDSKIEGO CADILLAC 355D Jan Tarczyński, Maksymilian Sokół-Potocki

OSTATNI SAMOCHÓD MARSZAŁKA JÓZEFA PIŁSUDSKIEGO CADILLAC 355D Jan Tarczyński, Maksymilian Sokół-Potocki
Książka jest próbą przybliżenia losów najciekawszego pojazdu Kolumny Samochodowej Generalnego Inspektora Sił Zbrojnych, który przetrwał dziejową zawieruchę i jest dzisiaj eksponatem stołecznego Muzeum Techniki i Przemysłu Naczelnej Organizacji Technicznej &ndash Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych. Ten unikatowy samochód to amerykański Cadillac 355D Series 30 Fleetwood 7 Passengers Limousine, zamówiony w końcu 1934 roku dla Marszałka Józefa Piłsudskiego, Generalnego Inspektora Sił Zbrojnych i Ministra Spraw Wojskowych, a sprowadzony do kraju w początku następnego roku. Wykonany jednostkowo (edycja specjalna) dla Józefa Piłsudskiego, jako rozwinięcie seryjnego pojazdu tej marki, miał szereg zmian i udogodnień, podnoszących bezpieczeństwo i wygodę użytkownika.
Dane techniczne: Autor: Jan Tarczyński, Maksymilian Sokół-Potocki Oprawa: miękka Rok wydania: 2014 Stron: 64 Wymiary (mm) : 185x230
POCZET TWÓRCÓW MOTORYZACJI Aleksander Marian Rostocki

POCZET TWÓRCÓW MOTORYZACJI Aleksander Marian Rostocki
Dzisiaj samochody tak mocno wrosły w naszą rzeczywistość i w otaczający nas krajobraz, że trudno byłoby sobie wyobrazić świat bez zmotoryzowanych wehikułów. Kształt motoryzacji na obecnym etapie rozwoju naszej cywilizacji uformowali ludzie, którzy zajmowali się budową samochodów, ich udoskonalaniem, organizacją produkcji, propagowaniem motoryzacji i walką ze wstecznictwem w rozwoju postępu technicznego, wypróbowywaniem pojazdów poprzez wyścigi i wyczyny sportowe. Wśród tych ludzi było wielu genialnych wynalazców, odkrywców, nowatorów. Byli też ludzie zwyczajni, szukający pracy, przygody lub rozrywki w użytkowaniu czy badaniu samochodów. Spośród wielu ludzi wybrałem ponad 150, którzy wydają się być godni nazwy "twórcy motoryzacji".
Dane techniczne: Autor: Aleksander Marian Rostocki Oprawa: miękka Rok wydania: 2009 Stron: 154 Wymiary (mm) : 185x230
POLSKIE SKUTERY WFM OSA M50, M52. TBIU NR 11. HISTORIA MOTORYZACJI Janusz Peszak

POLSKIE SKUTERY WFM OSA M50, M52. TBIU NR 11. HISTORIA MOTORYZACJI Janusz Peszak
Okres, w którym po II wojnie światowej w Polsce zajęto się konstrukcją i wytwarzaniem jednośladów zwanych z angielska skuterami (scooter) był dość krótki (przypadał na lata 1955-1967), jednak bardzo ciekawy i bogaty w wiele wydarzeń, w tym również sportowych, zapisując się trwale w historii powojennej motoryzacji. Jedyną fabryką, gdzie produkowano seryjnie polskie skutery była Warszawska Fabryka Motocykli (WFM), gdzie już w połowie lat pięćdziesiątych powstały prototypowe pojazdy o owadzich nazwach: Żuk, Bąk i Osa, z których jedynie Osa została skierowana do seryjnej produkcji. Produkcję skuterów próbowano również podjąć w zakładach podległych Centralnemu Zarządowi Przemysłu Wyrobów Precyzyjnych, czego wyrazem była prezentacja w 1957 roku prototypów dwóch lekkich skuterów o nazwach Odra 1 i Odra 2.
Po przejęciu Warszawskiej Fabryki Motocykli przez Polskie Zakłady Optyczne (1964) prace nad następcą Osy, którym miał być skuter miejski noszący robocze oznaczenie M55, przejęła Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego w Świdniku, gdzie skoncentrowano produkcję motocykli klasy 125 ccm.
W wyniku prac konstrukcyjnych powstały wersje M56 i M57, na bazie których w 1967 roku wykonano przedprototyp o nazwie Montana, wykorzystując zawieszenia obu kół i zespół napędowy z włoskiego skutera Lambretta 125. Pomimo, że Montana prezentowała się doskonale, oceniono, że małe zainteresowanie skuterami nie gwarantuje opłacalności produkcji, i dalsze prace decyzją Zjednoczenia Przemysłu Lotniczego przerwano. Tym samym zakończyła się historia polskich skuterów, przypadająca na wiek XX. Podobnie, choć nieco później, odeszły do historii ostatnie marki polskich motocykli.
Polskie skutery WFM Osa M50, M52 to drugi zeszyt z cyklu, wydawanego w ramach serii TBiU, HISTORIA MOTORYZACJI.
Dane techniczne: Autor: Janusz Peszak Oprawa: miękka Rok wydania: 2016 Stron: 72 Wymiary (mm) : 185x235
Do Broni! nr 1/2009

Do Broni! nr 1/2009
Nowy numer dwumiesięcznika „Do Broni!” -
przegląd wydarzeń oraz imprez rekonstrukcyjnych, w numerze relacje min. z Poznania, Muzeum Wsi Radomskiej oraz Warszawy. Mało znany epizod z okresu Powstania Styczniowego (Krwawa szarża pod Wolą Cyrusową) oraz drobiazgowy materiał o niemieckim odznaczeniu nadawanym za budowę Wałku Atlantyckiego. Miłośnicy historii zmagań wrześniowych znajdą materiał o walkach polskich jednostek pancernych w czasie „Bitwy nad Bzurą”, a rekonstruktorzy z pewnością przeczytają o technikach zwalczania czołgów w walce bezpośredniej przez piechotę Wehrmachtu.
Wydarzenia - Patronat Centralnego Archiwum Wojskowego nad rekonstrukcją czołgu 7TP; Rok Niepodległości – Zwycięstwo po wielkopolsku.
W skrócie - Warszawa: Akcja Kutschera; Radom: Za Wolność Naszą I Waszą 1863–1864; Warszawa: Jeszcze Jeden Mazur; Łódź: Motoweteran Bazar; Warszawa: Stan Wojenny; Węgrów: Polskie Termopile; Warszawa: Noworoczne Spotkanie Powstańców.
Medale i odznaczenia - Deutschesschutzwall – Ehrenzeichen.
Archiwalia - Krwawa szarża Bitwa pod Wolą Cyrusową, 4 września 1863 r.
Rekonstrukcje - Kierunek operacyjny – Południe 2008; Mława 2008 – Żołnierze i cywile; Siedem „Nocy Listopadowych”.
Z kart historii - Epopeja nad Bzurą; Panzernahbekämpfung – Piechota Wehrmachtu w walce z bliska z czołgami; Front wschodni 1941-45.
Polska zbrojna - Westerplatte.
Prezentacje - I. Grupa Rekonstrukcji Historycznej Polskiej Broni Pancernej „Smok”.
Polonica - Pręgowane i skrzydlate. Polskie Spitfire'y z pasami; RWD i PZL na Kubie.
Technika - Lwów zawsze pierwszy.
Relacje - Reminiscencje z Władywostoku.
Z zagranicy - Pole bitwy - 1st Airborne Reconnaissance Squadron 1st British Airborne Division (Wielka Brytania).
Archiwum „Do Broni” - Czołg 7TP w dokumentach Centralnego Archiwum Wojskowego.
Na księgarskich półkach - Recenzje najnowszych publikacji.
Film - O patriotyzmie na ekranie.
Dane techniczne: Autor: Praca zbiorowa Oprawa: miękka Rok wydania: 2009 Stron: 126 Wymiary (mm) : 210x295
Do Broni! nr 2-3/2009

Do Broni! nr 2-3/2009
Kolejny numer dwumiesięcznika „Do Broni!” - Pierwszy numer specjalny naszego dwumiesięcznika „Do Broni!” postanowiliśmy poświęcić lotnictwu. Uwagę skupiliśmy ma tematach dotyczących lotnictwa polskiego. Polecamy materiał monograficzny o francuskim samolocie bombowym Farman F-68 Goliath, który służył w na przełomie lat 20. i 30. XX wieku. Autor w swoim materiale wykorzystał liczne, nigdzie nie publikowane zdjęcia.
Nasze łamy otwarte są także na mało znane tematy lotnictwa amatorskiego. Prezentujemy ciekawy materiał o samolocie harcerskim ZB-2 oraz o Klemmie Kl-35, który był użytkowany w Aeroklubie Poznańskim i Warszawskim. Miłośnicy archeologii lotniczej zapewne z zainteresowaniem przeczytają artykuł o odnalezieniu i rekonstrukcji Spitfire’a BS410 ppor. Piotra Kuryłłowicza z 315 Dywizjonu Myśliwskiego. Kuryłłowicz został zestrzelony nad Francją 13 maja 1943 roku i dostał się do niewoli. W Grudniu 2005 roku grupa francuskich badaczy wykopała szczątki tego samolotu, który obecnie jest rekonstruowany i zapewne już niedługo zobaczymy na niebie.
Przywracaniem świetności zabytkom lotnictwa z powodzeniem zajmuje się Fundacja Polskie Orły organizator XIV Międzynarodowego Pikniku Lotniczego w Góraszce. Na łamach naszego pisma przedstawiamy historię rekonstrukcji SBLina-2, który jest w posiadaniu Fundacji. Na koniec zgodnie z tradycją naszego magazynu prawdziwa gratka dla miłośników historii polskich skrzydeł. Publikujemy rysunki oraz opis techniczny wodnosamolotu RWD-22, który miał zastąpić wysłużone Lubliny R-XIII
W numerze:
Góraszka dla kolekcjonerów
Rekonstrukcja SBLiM-2 w Góraszce
Dakota, C-47 i DC-3 w Polsce
Jeden człowiek – dwa życiorysy
„301 Eskadra”
I.(J)/LG 2 w walce z lotnictwem polskim w 1939 roku
Harcerski Samolot
Jasio z Poznania, czyli Klemm z Gubina
Farman F-68BN4 Goliath w polskiej służbie
Problemy z LWS-3 Mewa
Wielka ucieczka A.D. 2009
Samoloty i ludzie
RWD-22 w dokumentach Centralnego Archiwum Wojskowego
Gdyńskie Ważki w akcji
Zimowe loty w Mińsku Mazowieckim
Historia jednego myśliwca
Dane techniczne: Autor: Praca zbiorowa Oprawa: miękka Rok wydania: 2009 Stron: 134 Wymiary (mm) : 210x295
SAMOCHODY CIĘŻAROWE URSUS 1928 - 1930 Glajzer Andrzej

SAMOCHODY CIĘŻAROWE URSUS 1928 - 1930 Glajzer Andrzej
Dla większości interesujących się historią polskiego przemysłu, marka Ursusa jednoznacznie kojarzy się z wieloma typami produkowanych od roku 1947 ciągników rolniczych i metalurgią. Mało kto jednak pamięta, że tak nazywały się wytwarzane od roku 1928 metodami przemysłowymi pierwsze polskie samochody ciężarowe produkowane na licencji włoskiej firmy SPA. Przedstawione w książce fakty i zachowane w archiwach zPC Ursus fotografie są świadectwem wkładu czechowickiej fabryki w proces motoryzacji odradzającego się kraju, genezę samochodów Ursusa, jak również rozwój ich konstrukcji będący udziałem polskiej kadry technicznej. Obszerna część opracowania skierowana jest dla pasjonatów techniki samochodowej, którzy znajdą tu liczne opisy, rysunki i schematy często niespotykanych już dziś rozwiązań. W książce przedstawiono również zdjęcia opancerzonego samochodu Ursus wz. 29.
Dane techniczne: Autor: Glajzer Andrzej Oprawa: miękka Rok wydania: 2007 Stron: 55 Wymiary (mm) : 185x230
1 DYWIZJA PANCERNA ORGANIZACJA I WYSZKOLENIE Tym Julisz S.

1 DYWIZJA PANCERNA ORGANIZACJA I WYSZKOLENIE Tym Julisz S.
Niniejsza publikacja to analityczne studium historyczno-wojskowe poświęcone organizacji i szkoleniu polskiej 1. Dywizji Pancernej w okresie od jej utworzenia do chwili wyruszenia do walki w ramach 21. Grupy Armii. Jej celem jest pogłębienie, usystematyzowanie i zobiektywizowanie dotychczasowego stanu wiedzy na temat kolejnych rozwiązań strukturalno-organizacyjnych w jakich funkcjonowała pierwsza polska wielka jednostka pancerna, założeń jej użycia taktycznego oraz niezwykle złożonego procesu szkolenia dywizji. Jest ona pierwszym tak szczegółowym i rzetelnym opracowaniem tego tematu, opartym na bogatej bazie źródłowej znajdującej się w brytyjskim the National Archives oraz w Instytucie Polskim i Muzeum im. Gen. Sikorskiego w Londynie. Swe rozważania autor rozpoczyna w momencie utworzenia obozu Oddziałów Pancerno-Motorowych we Francji wiosną 1940 roku, a kończy w ostatniej dekadzie lipca 1944 roku, kiedy dywizja wyruszyła na front do Normandii.
Dane techniczne: Autor: Tym Julisz S. Oprawa: miękka Rok wydania: 2009 Stron: 576 Wymiary (mm) : 185x230
CYWIL W WOJSKU WSPOMNIENIA Z ŻYCIA I WOJEN CZĘŚCI 3 I 4 Makowski Wacław

CYWIL W WOJSKU WSPOMNIENIA Z ŻYCIA I WOJEN CZĘŚCI 3 I 4 Makowski Wacław
Wspomnienia z życia i wojen Wacława Makowskiego, Pierwszego pilota wyszkolonego w Niepodległej Rzeczypospolitej. Wspomnienia mają wartość wyjątkową. Ich autor był szczególnym świadkiem czasów, w których przyszło mużyć. Koleje jego losu, ludzie, któych spotykał na swojej drodze zyciowej, a także niezliczone podróże w jakich pozwolił uczestniczyć mu jego ukochany zawód, wyrobiły w nim nawyk bardzo wnikliwego obserwatora.
Dane techniczne: Autor: Makowski Wacław Oprawa: miękka Rok wydania: 2012 Stron: 322 Wymiary (mm) : 185x230
CZATA 49 RELACJE I WSPOMNIENIA ŻOŁNIERZY BATALIONU ARMII KRAJOWEJ Bartosz Nowożycki

CZATA 49 RELACJE I WSPOMNIENIA ŻOŁNIERZY BATALIONU ARMII KRAJOWEJ Bartosz Nowożycki
"Przez 63 dni Powstania Warszawskiego batalion „Czata 49” przeszedł bardzo długi i krwawy szlak bojowy z Woli przez Stare Miasto, Śródmieście, Czerniaków, Mokotów skończywszy znów w Śródmieściu. Żołnierze „Czaty 49” wzięli udział w dramatycznych i krwawych walkach o takie obiekty jak choćby: cmentarze na Woli, magazyny na ul. Stawki, Dworzec Gdański, szpital św. Jana Bożego. Walczyli również podczas trudnych i przypłaconych wieloma ofiarami akcjach, takich jak: próba połączenia sił AK z Żoliborza i Kampinosu ze Starym Miastem, desant na pl. Bankowy, obrona przyczółka Czerniakowskiego i wiele innych.
Niniejsza publikacja zawiera relacje oraz wspomnienia byłych żołnierzy batalionu Armii Krajowej ""Czata 49"", które pochodzą z zasobu Archiwum Akt Nowych w Warszawie. Dokumenty te stanowią uzupełnienie do monografii napisanej przez autora pt. ""Batalion Armii Krajowej Czata 49 w Powstaniu Warszawskim"".
Dane techniczne: Autor: Bartosz Nowożycki Oprawa: miękka Rok wydania: 2011 Stron: 388 Wymiary (mm) : 185x230
SZTAB GENERALNY WOJSKA POLSKIEGO 1918-1939 Tadeusz Kmiecik

SZTAB GENERALNY WOJSKA POLSKIEGO 1918-1939 Tadeusz Kmiecik
Sztab Generalny stanowi podstawowe ogniwo kierownictwa wojskowego, główny organ planowania strategiczno-operacyjnego, a także dowodzenia całością sił zbrojnych. W niektórych armiach stanowił ponadto organ koordynujący pewne dziedziny przygotowań państwa do prowadzenia wojny. Dzieje polskiego Sztabu Generalnego (Głównego) związane są z historią państwa i jego sił zbrojnych. W polskiej historiografii wojskowej brak jest pracy poświęconej historii Sztabu Generalnego (Głównego) w latach międzywojennych. Niewiele jest również na ten temat artykułów naukowych. Stan badań nad tym problemem przedstawia się zatem mniej niż skromnie. Badań nad dziejami Sztabu Generalnego (Głównego) tego okresu długo nie prowadzono zarówno w uczelniach wojskowych, jak i cywilnych. Ostatnio, w związku z jubileuszami 80. I 85. Rocznicy powstania tej instytucji, odnotować należy pewien postęp w badaniach nad historią polskiego Sztabu Generalnego (Głównego) lat międzywojennych. Do zadań Sztabu Generalnego (Głównego) jako podstawowego ogniwa centralnego kierownictwa wojskowego i głównego organu planowania w latach międzywojennych należało opracowanie zasad użycia sił zbrojnych w czasie wojny. Stąd też wydaje się celowe poznanie jego struktury, zadań, kompetencji, opracowywanych planów mobilizacyjnych i rozbudowy sił zbrojnych, by zrozumieć przyczyny klęski we wrześniu 1939 r. Celem książki jest przedstawienie funkcjonowania Sztabu Generalnego (Głównego) od odzyskania niepodległości przez Polskę w 1918 r. do wkroczenia Armii Czerwonej na terytorium Polski we wrześniu 1939 r. Autor starał się wyjaśnić, do jakich tradycji i wzorów nawiązywał powstały w październiku 1918 r. Sztab Generalny, jaką rolę odegrał Sztab Generalny Naczelnego Dowództwa Wojska Polskiego w czasie wojen o granice i suwerenność Polski w latach 1918-1921. Kolejne zagadnienia dotyczą kompetencji i zadań Sztabu Generalnego do przewrotu majowego oraz w latach 1926-1935, w jakim stopniu Sztab Główny przygotowywał wojsko do zbliżającego się konfliktu zbrojnego oraz jak pracował Sztab Naczelnego Wodza we wrześniu 1939 r. Ze względu na ograniczone ramy, praca pomija problematykę wychowania i inne elementy działalności tej instytucji. Nie pretendując do wszechstronnego i wyczerpującego omówienia całej działalności Sztabu Generalnego (Głównego) w latach międzywojennych, prezentuje ona jedynie najważniejsze w mniemaniu autora zagadnienia.
Dane techniczne: Autor: Tadeusz Kmiecik Oprawa: miękka Rok wydania: 2013 Stron: 432 Wymiary (mm) : 185x230
Z HITLEREM NA ZACHODZIE MIT HITLER IM WESTEN. WERSJA POLSKO-NIEMIECKA

Z HITLEREM NA ZACHODZIE - MIT HITLER IM WESTEN. WERSJA POLSKO-NIEMIECKA
Fenomenem błyskawicznej kariery człowieka, który zafascynował i otumanił wielomilionowy europejski naród, w coraz większym stopniu staje się dziś na całym świecie przedmiotem powszechnego zainteresowania. Złożyły się na to między innymi różne aspekty mechanizmu nachalnej, często prymitywnej, ale jakże skutecznej propagandy. Jednym z jej istotnych elementów była elastyczna polityka wydawnicza. Do tych, którym zawiła treść i retoryka „Mein Kampf” sprawiała trudność w percepcji programu partii hitlerowskiej, jego tezy docierać miały w postaci wydawanych w masowych nakładach umiejętnie dobranych, bogato ilustrowanych publikacji. Ich przewodnim tematem było ukazanie „wodza”, jako charyzmatycznego przywódcy narodu, a z czasem także i „genialnego stratega wojskowego” (stanowiąc przy tym też niemałe źródło osobistych dochodów Hitlera).
Jednym z etapów, a i punktów kulminacyjnych tego procesu było pokonanie i rzucenie na kolana Francji – państwa uważanego za największą militarną potęgę świata zachodniego. Zadaniem i celem autorów: wydawcy i tłumacza przedstawianego reprintu było zademonstrowanie, na zasadzie „stopklatki”, jednej z typowych, klasycznych publikacji okresu „tysiącletniej rzeszy”, książki, która miała ukazać przebieg łatwej „ładnej” wojny.
Nie od rzeczy będzie tu przypomnieć, że wojenne podboje Hitlera poprzedzone były ciągiem zdumiewających swą skutecznością posunięć dokonywanych pod pretekstem obrony jego rodaków uciskanych rzekomo w państwach sąsiadujących z Niemcami. Dość nieoczekiwanie ten motyw, o charakterze nacjonalistycznych i imperialistycznych ciągot, zyskał ostatnio na złowrogiej aktualności - i to właśnie stało się bezpośrednim impulsem do wydania reprintu „Z Hitlerem na Zachodzie”.
Tłumaczenie i opracowanie wersji polskiej: Rajmund Szubański. Publikacja w języku polskim i niemieckim.
Dane techniczne: Autor: Rajmund Szubański Oprawa: miękka Rok wydania: 2015 Stron: 134 Wymiary (mm) : 190x265
CIĘŻKA HAUBICA POLOWA 15 CM S F H 18 NSV Mariusz Skotnicki

CIĘŻKA HAUBICA POLOWA 15 CM S F H 18 NSV Mariusz Skotnicki
W drugiej połowie lat trzydziestych ubiegłego wieku intensywnie rozbudowywany Wehrmacht był masowym odbiorcą wielu nowoczesnych typów uzbrojenia. Jednym ze standardowych dział niemieckiej artylerii polowej stała się wówczas ciężka haubica 15 cm schwere Feldhaubitze 18. Była to broń starannie zaprojektowana, o dość dużej sile niszczącej pocisków, mogąca skutecznie wspierać własne oddziały zarówno w walkach obronnych, jak i natarciu. W latach II wojny światowej haubice s.F.H.18 wykonywały różnorodne zadania bojowe, m.in. ostrzeliwały rejony koncentracji wojsk przeciwnika, niszczyły stanowiska jego artylerii, a w razie konieczności mogły ogniem na wprost niszczyć umocnione punkty oporu. Była to najcięższa broń artyleryjska, jaką dysponowali dowódcy dywizji Wehrmachtu i Waffen-SS. W 1942 r. przystąpiono do budowy samobieżnej, nieholowanej wersji haubicy s.F.H.18. Już wiosną następnego roku do pułków artylerii w niemieckich dywizjach pancernych dostarczono pierwsze egzemplarze nowych dział samobieżnych o wdzięcznie brzmiącej nazwie "Hummel" ["Trzmiel"]. Pojazdy tego typu, będące udanym połączeniem gąsienicowego, samobieżnego podwozia z ciężką haubicą polową s.F.H.18, bardzo szybko zaprezentowały swoje wysokie walory taktyczno-techniczne. Z uwagi na wielkość produkcji i szerokie zastosowanie w walkach "Hummele" stały się jednymi z najbardziej znanych wozów bojowych II wojny światowej.
Dane techniczne: Autor: Mariusz Skotnicki Oprawa: miękka Rok wydania: 2011 Stron: 40 Wymiary (mm) : 185x230
SAMOLOTY II WOJNY ŚWIATOWEJ. NIEMCY, JAPONIA, WŁOCHY Paul Eden

Niezbędne dla każdego miłośnika lotnictwa, znakomicie opracowane kompendium wiedzy o najbardziej znanych samolotach II wojny światowej. Książka SAMOLOTY II WOJNY ŚWIATOWEJ, NIEMCY , JAPONIA, WŁOCHY zawiera wiele barwnych ilustracji i fotografii i przedstawia obszerną historię rozwoju, eksploatacji i działań bojowych każdego samolotu. Wszystkim opisom towarzyszą ilustracje w trzech rzutach, uzupełnione informacjami na temat silników, osiągów, masy, wymiarów i uzbrojenia. Dodatkowym atutem publikacji są archiwalne zdjęcia prezentowanych samolotów i wybitnych postaci związanych z lotnictwem wojskowym tego okresu.
Dane techniczne: Autor: Paul Eden Stan: nowa, nieczytana Oprawa: twarda Rok wydania: 2011 ISBN 9783863800130 Stron: 168 Wymiary (mm) : 225x305DH. 98 MOSQUITO VOL. I MILITARIA 157

JAK-27R MANGROVE MILITARIA 298

MARTIN B-26 VOL. II MILITARIA 270

POLIKARPOW I-153 MILITARIA 222

POLSKIE SKRZYDŁA NAD IRLANDIĄ Łukasz Gredys, Piotr Sikora

POLSKIE SKRZYDŁA NAD IRLANDIĄ Łukasz Gredys, Piotr Sikora
W latach 1940-1945 Irlandia była związana szeregiem epizodów z dziejami Polskich Sił Powietrznych na Zachodzie. Czyż jednak nie z epizodów, czasem najdrobniejszych właśnie, składa się historia? Mówiąc o Irlandii, pamiętajmy, że były to dwa kraje podzielone i w różnoraki sposób zapatrujące się na udział w II wojnie światowej. Kraje, w których dyplomatyczna izolacja czy wręcz polityczna alienacja funkcjonowały na równi z wolnością wyboru jednostki czy bohaterstwem. Z jednej strony mamy do czynienia z nie do końca neutralnym i tylko pozornie pozostającym na uboczu Éire (Republika Irlandii), z drugiej z rządzoną przez Brytyjczyków Irlandią Północną, z siecią lotnisk operacyjnych RAF i USA Air Force czy baz Royal Navy.
Nad oboma tymi krajami pojawiały się samoloty z biało-czerwonymi szachownicami, rozgrywały się dramaty z udziałem polskich lotników. Do dziś znaleźć w nich można też ich ślady. W książce, którą trzymają Państwo w ręku, przelano te ślady, czasem prawie już zatarte, na papier.
Czym dla Polaków była wówczas Irlandia? Tym samym, czym dla mieszkańców „Zielonej Wyspy” jawił się daleki kraj nad Wisłą: nieznanym. Co z kolei nas łączyło? Patriotyzm, umiłowanie niepodległości oraz, niestety, tragiczne losy.
O polskich lotnikach walczących ramie w ramię z irlandzkimi i brytyjskimi towarzyszami broni dowiedziałem się od mych rodziców, jako że oboje w czasie wojny służyli w RAF. Do dziś mam w pamięci ich słowa mówiące o wielkiej odwadze i wytrwałości w boju tych dzielnych Polaków, a także ich lojalności wobec Wielkiej Brytanii. Jako że mój słynny wuj, Wing Commander Brendan „Paddy” Finucane, nie tylko czołowy irlandzki as myśliwski, lecz także jeden z najwybitniejszych pilotów II wojny światowej, walczył ramię w ramię z niektórymi z nich, cieszę się. że miałem okazję poznania pana Piotra Sikory, współautora tej książki. Dzięki niej nie tylko poświęcenie oraz osiągnięcia polskiego lotnictwa w czasie II wojny światowej, ale także polsko–irlandzkie braterstwo broni nie pójdą w zapomnienie.
Dane techniczne: Autor: Łukasz Gredys, Piotr Sikora Oprawa: twarda Rok wydania: 2015 Stron: 212 Wymiary (mm) :170x240
SAMOLOT WIELOZADANIOWY PZL-104 WILGA Andrzej Glass

SAMOLOT WIELOZADANIOWY PZL-104 WILGA Andrzej Glass
Latem 1959 r. dr inż. Ryszard Orłowski opracował projekt wstępny samolotu, wpierw z kadłubem kratownicowym, później półskorupowym. Jesienią 1959 r. Aeroklub PRL sprecyzował warunki techniczne, a w lutym 1960 r., w biurze OKP-2 Ośrodka Konstrukcji Lotniczych WSK-Okęcie, zespół Orłowskiego rozpoczął projektowanie samolotu. W skład zespołu początkowo wchodziło trzech inżynierów: zastępca głównego konstruktora Stanisław Raboszuk oraz Andrzej Frydrychewicz i Wojciech Gadomski a w połowie roku dołączył Andrzej Glass. Obliczenia wykonywali inż. inż. Jacek Stupnicki i Stanisław Hoinka. W opracowaniu dokumentacji technicznej uczestniczyło dwóch techników: Jerzy Bogdański i Tadeusz Mossakiewicz oraz dwie kreślarki. Podwozie, śmigło i instalacje powstały w biurze osprzętu OKO pod kierunkiem mgr. inż. Grzegorza Szeląga. Zespół ten zaprojektował samolot w ciągu roku, do lutego 1961 r. Samolot miał prostokątne skrzydło metalowe, kryte w części zadźwigarowej płótnem, wyposażone w stałe sloty oraz dwudzielne lotki i klapy kryte płótnem. Lotki wychylały się w dół razem z klapami o kąt równy połowie wychylenia klap. Zbiorniki paliwa w skrzydłach były integralne... ZESZYT ZAWIERA PLANY MODELARSKIE W SKALI 1:72 Technika Broń i Umundurowanie Technika Broni i Umundurowanie, (TBiU) - to seria publikacji Wydawnictwa ZP. Każdy zeszyt jest monografią zazwyczaj jednego typu samolotu, pojazdu, broni, uzbrojenia lub munduru. Publikacje zawierają historię jego powstania, opis poszczególnych prototypów i wariantów, opis techniczny, ewentualne zastosowanie bojowe, itp.
Dane techniczne: Autor: Andrzej Glass, Oprawa miękka Rok wydania: 2016 Stron: 56 Wymiary (mm) : 185x235
CANT Z-506 B AIRONE MORSKIEGO DYWIZJONU LOTNICZEGO Andrzej Olejko

CANT Z-506 B AIRONE MORSKIEGO DYWIZJONU LOTNICZEGO Andrzej Olejko
Kilkusethektarowe jezioro Siemień leżące w pobliżu Parczewa do jesieni 2007 r. kryło w sobie zagadkę związaną z losami jedynego, w 1939 r. najnowocześniejszego wodnosamolotu znajdującego się w dyspozycji polskiej Marynarki Wojennej – wodnosamolotu pływakowego typu CANT Z-506 B Airone (Czapla) konstrukcji włoskiej. Historia brawurowego przelotu tego hydroplanu i jego załogi na trasie z włoskiego z Monfalcone koło Triestu do nad bałtyckiego Pucka w przeddzień wybuchu II wojny światowej oraz dalsze jego losy i załogi podczas Wojny Obronnej 1939 r. mogą śmiało służyć za kanwę sensacyjnego filmu. Jednak historia CANT-a nie zakończyła się wraz z wrześniową klęską. Od kilkudziesięciu lat miejsce, w którym we wrześniu 1939 r. został zniszczony ten ogromny wodnosamolot Morskiego Dywizjonu Lotniczego, Siemieński Staw – jezioro Siemień, stanowiło magnes przyciągający pasjonatów, badaczy, historyków i poszukiwaczy pragnących dopisać ostatni rozdział w jego w wielu miejscach niesamowitej historii. Udało się to dopiero upartemu badaczowi przeszłości, red. Adamowi Sikorskiemu z TVP w Lublinie. Skąd jednak w 1939 r. nad Bałtykiem i na terenie Lubelszczyzny wzięła się ta niezwykła maszyna? Vigna di Valle położone jest na północ od Rzymu. Nad wielkim jeziorem znajduje się tam Museo Storico Aeronautica Militare di Vigna Valle. W gronie wielu interesujących eksponatów samolotów używanych w XX wieku przez lotnictwo włoskie, znajduje się przykuwający oko rozmiarami, majestatyczny wodnosamolot pływakowy. Jedyny na świecie CANT Z-506 Airone, który eksponowany jest w głównym hangarze. Dwa jeziora, w dwóch krajach Europy spajają historię polskiej Czapli, wodnosamolotu pływakowego polskiego lotnictwa morskiego, którego spora część unikatowych elementów konstrukcyjnych znajduje się w zbiorach Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.
Dane techniczne: Autor: Andrzej Olejko, Oprawa miękka Rok wydania: 2014 Stron: 106 Wymiary (mm) : 185x235
ARTYLERIA SAMOBIEŻNA W POLSKICH SIŁACH ZBROJNYCH Zbigniew Lalak

ARTYLERIA SAMOBIEŻNA W POLSKICH SIŁACH ZBROJNYCH Zbigniew Lalak
Pojazdy bojowe używane w jednostkach artylerii Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie:
Książka zawiera bardzo dużo zdjęć, rysunki. Opisuje: 105 mm HMC M7, 75 mm GMC M3, M16 MGMC M10, 17-prd. M10 SP, Valentine, 17-pdr. SP Archer, 25-pdr. RAM Carrier, Crusader III AA Mk.III, Carrier, SP,4x4,40 mm AA(Bofors) Morris-Commercial C9/B . W książce opisano artylerię samobieżną w WP 1918 - 1939 i organizację, działania i wyposażenie PSZ na zachodzie.
Dane techniczne: Autor: Zbigniew Lalak Oprawa: miękka Rok wydania: 2011 Stron: 216 Wymiary (mm) :185x235
KATYŃ. ZBRODNIA NIEUKARANA Krzysztof Komorowski (red.)

KATYŃ. ZBRODNIA NIEUKARANA Krzysztof Komorowski (red.)
Katyń zajmuje w naszej pamięci narodowej miejsce szczególne. Jest bowiem symbolem sowieckich zbrodni wojennych popełnionych na Polakach podczas II wojny światowej. Znamienne, że pamięci Katynia, jego wyrazistej obecności w świadomości historycznej narodu polskiego, nie zdołały osłabić ani wieloletnie kłamstwa, ani rozmyślne przemilczenia, ani natrętna propaganda. Swoistym paradoksem jest natomiast niebezpieczna relatywizacja tragicznej pamięci w miarę krzepnięcia III Rzeczypospolitej.
Dane techniczne: Autor: Krzysztof Komorowski (red.) Oprawa: miękka Rok wydania: 2009 Stron: 182 Wymiary (mm) :150x220
ZANIM UDERZYŁ GROM. HISTORIA JEDNOSTEK SPECJALNYCH I WOJSK POWIETRZNODESANTOWYCH WOJSKA POLSKIEGO Olton Michał

ZANIM UDERZYŁ GROM. HISTORIA JEDNOSTEK SPECJALNYCH I WOJSK POWIETRZNODESANTOWYCH WOJSKA POLSKIEGO Olton Michał
Wzrost światowego terroryzmu, przestępczości zorganizowanej i przemocy oraz wybuchy w różnych rejonach świata konfliktów na tle politycznym, etnicznym, religijnym i społecznym spowodował, że w interesie bezpieczeństwa posiadanie elitarnych i dobrze wyszkolonych jednostek stało się koniecznością. Utrzymywanie w swoich siłach zbrojnych niewielkich jednostek specjalnych oraz dobrze wyszkolonych formacji powietrznodesantowych potrafiących prowadzić na całym świecie działania specjalne, rozpoznawcze, partyzanckie, zwalczać terrorystów i uwalniać przetrzymywanych zakładników i jeńców oraz umiejących skutecznie opanować i utrzymać do nadejścia większych sił obiektów strategicznych znajdujących się na terenach przeciwnika lub przez niego opanowanych i administrowanych, powoduje automatycznie wzrost prestiżu i pozycji takiego państwa na arenie międzynarodowej. Wśród nielicznych państw na świecie dysponującymi dobrze wyszkolonymi jednostkami specjalnymi i wojskami powietrzno-desantowymi mającymi już na swoim koncie spore doświadczenia bojowe jest również Polska.
Dane techniczne: Autor: Olton Michał Oprawa: twarda Rok wydania: 2010 Stron: 268 Wymiary (mm) : 215x305
BZURA RAWKA 1914-1915. WIELKA WOJNA NA TERENIE POWIATU SOCHACZEWSKIEGO Paweł M. Rozdżestwieński, Jakub Wojewoda

BZURA RAWKA 1914-1915. WIELKA WOJNA NA TERENIE POWIATU SOCHACZEWSKIEGO Paweł M. Rozdżestwieński, Jakub Wojewoda
Niniejsza publikacja dotyczy bitwy nad Bzurą Rawką, która toczyła się od grudnia 9114 roku do lipca 1915, do historii przeszła powodu swej zaciętości kilkukrotnego użycia gazów bojowych przez Niemców. Ponadto, nie bez znaczenia jest fakt, że opisywany fragment frontu, przyjął postać umocnień pozycyjnych, tak dobrze znanych na Froncie Zachodnim, toczone tu walki były równie krwawe.
Dane techniczne: Autor: Paweł M. Rozdżestwieński, Jakub Wojewoda , Oprawa miękka Rok wydania: 2013 Stron: 52 Wymiary (mm) : 185x230
SAMOCHODY TERENOWE NA ZIEMIACH POLSKICH TWARDA Jan Tarczyński, Tomasz Szczerbicki

SAMOCHODY TERENOWE NA ZIEMIACH POLSKICH TWARDA Jan Tarczyński, Tomasz Szczerbicki
Samochód terenowy w dzisiejszym pojęciu to pojazd kołowy przystosowany do jazdy po bezdrożach, o wzmocnionej budowie i napędzanych wszystkich kołach jezdnych. Samochody tego typu wyposażane są w reduktory przełożeń skrzyni biegów, blokowane mechanizmy różnicowe mostów napędowych, ogumienie o terenowym bieżniku, często wyciągarkę linową i wodoszczelną instalację elektryczną, a niekiedy system centralnego pompowania kół, umożliwiający zmianę ciśnienia w ogumieniu w czasie jazdy. Niektóre modele przystosowane są też do przejazdów przez płytkie przeszkody wodne. W początkowym okresie odtwarzania, po 123 latach rozbiorów, polskiej państwowości, a więc od końca 1918 roku, bo właśnie od tych trudnych dni rozpoczyna się nasza książka, pojęcie „samochód terenowy” było nieco rozszerzone. Oczywiście, że odnosiło się ono w pierwszym rzędzie do pojazdów kołowych z „klasycznym” napędem na wszystkie osie, ale obejmowało także samochody gąsienicowe i półgąsienicowe oraz pojazdy kołowe, dwu i wieloosiowe z napędem na koła tylne, lecz wyposażone w atrybuty dzisiejszego wozu terenowego: reduktor, blokadę mechanizmu różnicowego, specjalne ogumienie i wyciągarkę linową, często w wersji uproszczonej w postaci tzw. samowyciągaczy, czyli bębnów osadzonych na tarczach kół tylnych, z linami umożliwiającymi wyjazd z ciężkiego terenu. Godzi się też przypomnieć, że w początkowym okresie istnienia Państwa Polskiego, a szczególnie w czasie walk o granice w latach 1918–1921, panowało odczucie, że nie specjalna konstrukcja, ale mocna budowa pojazdu, duży prześwit i „ogólne” zdolności do pokonywania złych dróg powodują przydatność określonego modelu do jazdy terenowej. Trzeba tu dodać, że wobec fatalnego stanu dróg, a często ich braku i złego zaopatrzenia w paliwo, podstawowym środkiem wojskowego transportu w owym okresie była lekka ciężarówka lub o mocnej konstrukcji samochód osobowy wyposażone w liny, łopaty, podkłady pod koła oraz zapas paliwa i smarów. Armia była zasadniczym użytkownikiem pojazdów terenowych, a tym samym inicjatorem ich zagranicznych zakupów i wytwarzania w kraju. Wyjątkiem była „cywilna” inicjatywa budowy osobowych samochodów Stetysz, o podwyższonej zdolności pokonywania terenu. W książce przedstawiono modele nie tylko używane powszechnie, ale także ciekawe polskie prototypy czy też wozy zakupione tylko jednostkowo. Na wybranym przykładzie 1937 roku wspomnimy też o interesujących badaniach i próbach samochodów terenowych na potrzeby armii. Próby takie prowadzone były zresztą już od początku lat 20. ubiegłego wieku – najbardziej spektakularne to badania rewelacyjnych przegubowych włoskich ciągników Pavesi, z napędem na 4 koła, które miały zmotoryzować polską artylerię. Termin „terenowe samochody osobowe” to w pojęciu tej pracy pojazdy o cechach określonych powyżej, dostosowane do przewozu osób, bez względu na ich liczbę i sposób transportowania, o nośności do 1–1,5 tony. Samochody te postaramy się przedstawić w opisach indywidualnych wybranych modeli (w układzie chronologicznym) na szerokim tle motoryzacyjnego klimatu Polski, nie unikając też okresów tragicznych w naszej historii, jak np. kampania wrześniowa 1939 roku, okupacja niemiecko-sowiecka lat 1939–1945, walki oddziałów Armii Krajowej używających wozów terenowych zdobytych na wrogu oraz powstania warszawskiego. W kolejnych rozdziałach, opowiadających o czasach po II wojnie światowej, przedstawimy rozwój osobowych samochodów terenowych w naszym kraju, w specyficznym klimacie polityczno-gospodarczym, jaki zapanował w Polsce „ludowej” po 1945 roku, a także w suwerennym już kraju, po upadku komunizmu w 1990 r.
Dane techniczne: Autor: Jan Tarczyński, Tomasz Szczerbicki, Oprawa twarda Rok wydania: 2012 Stron: 278 Wymiary (mm) : 210x300
SAMOLOTY MYŚLIWSKIE PZL P.1, P.6, P.7, P.8. POLSKIE KONSTRUKCJE LOTNICZE NR.2 Andrzej Glass

SAMOLOTY MYŚLIWSKIE PZL P.1, P.6, P.7, P.8. POLSKIE KONSTRUKCJE LOTNICZE NR.2 Andrzej Glass
Na początku XX wieku polscy konstruktorzy odnieśli wiele sukcesów, znajdowali się w światowej czołówce. Wykazali się nie tylko dużymi zdolnościami konstruktorskimi, lecz także doskonałą umiejętnością maksymalnego wykorzystania skromnych możliwości, którymi dysponowali. Autor serii Andrzej Glass w bardzo dokładny sposób ukazał ich osiągnięcia i projekty. Podał wiele dokładnych danych technicznych, opisy historii poszczególnych projektów oraz opis wykorzystania samolotów w różnych dziedzinach życia. Zamieścił liczne fotografie i schematy.
Dane techniczne: Autor: Andrzej Glass Oprawa miękka Rok wydania: 2013 Stron: 36 Wymiary (mm) : 185x230
LEKKI ŚMIGŁOWIEC PZL SW-4 Piotr Buchman

LEKKI ŚMIGŁOWIEC PZL SW-4 Piotr Buchman
W drugiej połowie lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku, w Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego w Świdniku zrodziła się koncepcja budowy lekkiego, wielozadaniowego śmigłowca. W ten sposób powstał projekt SW-4. Publikacja przedstawia jego historię od powstania prototypu do chwili obecnej. W publikacji przedstawiono, na zdjęciach i rysunkach, szczegółowo konstrukcje śmigłowca oraz poszczególnych wersji. Choć głównym użytkownikiem wiropłata są Siły Powietrzne RP to znajduje on również zastosowanie w lotnictwie cywilnym. W publikacji znajduje się wykaz wyprodukowanych SW-4 i ich użytkowników. Modelarze znajdą dla siebie wiele zdjęć ukazujących detale konstrukcji oraz plany w skali 1:72 i 1:48. Lekki śmigłowiec SW-4, autorstwa Piotra Buchmana, to 7 zeszyt z serii TBIU Wydawnictwa zP. Jest to jednocześnie pierwsza, i dotychczas jedyna, monografia dotycząca śmigłowca SW-4. Publikacja zawiera 88 zdjęć, 27 rysunków, rzutów i sylwetek barwnych.
Dane techniczne: Autor: Piotr Buchman Oprawa miękka Rok wydania: 2013, Stron: 48 Wymiary (mm) : 185x235,
SAMOLOTY PASAŻERSKIE PZL 4,27, 44, WICHER POLSKIE KONSTRUKCJE LOTNICZE Andrzej Glass

SAMOLOTY PASAŻERSKIE PZL 4, 27, 44, WICHER POLSKIE KONSTRUKCJE LOTNICZE Andrzej Glass
Na początku XX wieku polscy konstruktorzy odnieśli wiele sukcesów, znajdowali się w światowej czołówce. Wykazali się nie tylko dużymi zdolnościami konstruktorskimi, lecz także doskonałą umiejętnością maksymalnego wykorzystania skromnych możliwości, którymi dysponowali. Autor serii Andrzej Glass w bardzo dokładny sposób ukazał ich osiągnięcia i projekty. Podał wiele dokładnych danych technicznych, opisy historii poszczególnych projektów oraz opis wykorzystania samolotów w różnych dziedzinach życia. Zamieścił liczne fotografie i schematy.
Trzeci zeszyt z serii PKL przedstawia konstrukcje trzech samolotów pasażerskich - PZL 4, 27, 44 "Wicher". Przedstawiono w nim historię rozwoju konstrukcji, uzupełnioną zdjęciami, danymi technicznymi i planami modelarskimi w skali 1:144 i 1:72.
Dane techniczne: Autor: Andrzej Glass Oprawa miękka Rok wydania: 2014, Stron: 28 Wymiary (mm) : 185x235,
DE HAVILLAND DH - 82A TIGER MOTH Jacek Mainka

DE HAVILLAND DH - 82A TIGER MOTH Jacek Mainka
Na początku lat 1930. RAF rozpoczął poszukiwania standardowego samolotu - taniego i prostego w obsłudze i produkcji. De Havilland dostrzegł szansę na uzyskanie naprawdę dużych zamówień i stanął do konkursu z projektem Moth Trainer - DH - 60T. Samolot powstał jako rozwinięcie DH - 60 z metalową, zamiast drewnianej, konstrukcja kadłuba - tym razem napędzany silnikiem Gipsy wersji III.
Dane techniczne: Autor: Jacek Mainka Oprawa: miękka Rok wydania: 2009 Stron: 92, Wymiary (mm): 185x235
HISTORIA 5. PUŁKU STRZELCÓW KONNYCH 1807-1939 Edmund Juśko Maciej Małozięć

HISTORIA 5. PUŁKU STRZELCÓW KONNYCH 1807-1939 Edmund Juśko Maciej Małozięć
Publikacja stanowi próbę udokumentowania dziejów 5. Pułku Strzelców Konnych. W pierwszym rozdziale przedstawione zostały losy pułku, począwszy od jego powstania u boku Napoleona I, aż po walki armii Księstwa Warszawskiego. Strzelcy wzięli udział w walkach 1807 roku, które toczono z wojskami pruskimi i rosyjskimi. W 1809 roku 5. Pułk Strzelców Konnych brał udział w wojnie z Austrią. W trakcie tych kampanii pułk wykazał się doskonałym wyszkoleniem i wysoką odwagą osobistą żołnierzy. Chwile chwały przysporzyła 5. Pułkowi Strzelców Konnych wojna z Rosją w 1812 roku. Upadek Napoleona I to również koniec istnienia pułku.
Odtworzenie Pułku nastąpiło w Królestwie Polskim powstałym w 1815 roku. Jednak dopiero 19 stycznia 1831 roku Pułk powrócił do swojej historycznej nazwy „5. Pułk Strzelców Konnych”. W okresie wojny polsko-rosyjskiej 1830-31 Pułk walczył z wojskami rosyjskimi pod Wyszkowem, Wawrem, Nową Wsią, Raciążem, Grochowem, Ostrołęką. W październiku 1831 roku 5. Pułk Strzelców Konnych opuścił tereny Królestwa Polskiego przekraczając granicę zaboru pruskiego i austriackiego. Klęska Wojsk Polskich ponownie oznaczała rozwiązanie Pułku. W trakcie walk w okresie 1918-1921 5. Pułk Strzelców Konnych został sformowany z mniejszych pododdziałów i ponownie wkroczył na drogę chwały. Okres międzywojenny to dla Pułku przede wszystkim ciągłe szkolenia i czas podnoszenia umiejętności wojskowych.
W wojnie polsko-niemieckiej w 1939 roku 5. PSK działając w ramach Krakowskiej Brygady Kawalerii odznaczył się między innymi w walkach pod Woźnikami, Tarnawatką oraz Tomaszowem Lubelskim. W okresie okupacji żołnierze 5. Pułku Strzelców Konnych brali udział w konspiracji w szeregach armii krajowej część znalazła się także w jednostkach liniowych Polskich Sił Zbrojnych walczących z Niemcami na froncie zachodnim
Dane techniczne: Autor: Praca zbiorowa Oprawa miękka Rok wydania: 2014, Stron: 238, Wymiary (mm) : 185x230
HURECZKO HISTORIA LOTNISKA TWIERDZY PRZEMYŚL Przemysław Chrążykiewicz, Dariusz Karnas

HURECZKO HISTORIA LOTNISKA TWIERDZY PRZEMYŚL Przemysław Chrążykiewicz, Dariusz Karnas
Jest to książka o lotnisku nieco zapomnianym, którego nazwa nieczęsto pojawia się w opracowaniach dotyczących lotnictwa, czy historii regionu. Osobom interesującym się jednym albo drugim zagadnieniem lub obydwoma jednocześnie chcemy pokazać bardzo bogate tradycje lotnicze Przemyśla. Natomiast Czytelnicy, dla których sam fakt istnienia lotniska nie jest niczym nowym, znajdą tu, obok spraw wartych przypomnienia, wiele niepublikowanych dotąd materiałów.Znaczną część książki poświęcamy wkładowi dopiero rodzącego się lotnictwa w odzyskanie przez Polskę niepodległości. Należy uświadomić sobie, iż wiele wydarzeń, które do tego doprowadziły, miało miejsce wcześniej niż 11 listopada 1918 r. Ta data może być tylko umownie uznana za początek egzystencji naszego państwa po ustaniu rozbiorów. Wywalczenie niepodległości poprzedziła mozolna praca i często bohaterskie czyny wielu osób zaangażowanych w proces budowy ojczyzny. W wymiarze lotniczym były to trzy wydarzenia wielkiej wagi. Miały one znaczenie zarówno symboliczne, jak i czysto praktyczne. Tak więc, już 31 października 1918 r. krakowskie lotnisko na Rakowicach było w rękach polskich. Wkrótce po tym, bo 2 lub 3 listopada dokładna data nadal czeka na ostateczne ustalenie z przemyskiego lotniska w Hureczku wystartowała do Krakowa grupa samolotów, pod dowództwem oficera Wojska Polskiego, por. pil. Wiktora Robotyckiego, który był rodowitym przemyślaninem. Dwa albo trzy dni później, nad Lwowem wykonano nie mający precedensu lot bojowy polskiego samolotu.Każda z tych akcji wniosła coś nowego w proces powstawania lotnictwa, a trzy miasta Kraków, Lwów, Przemyśl wkrótce połączyło szczególne braterstwo w walce o Kresy Wschodnie. Pisząc o tym, nie sposób jednocześnie nie zwrócić uwagi na dotychczas błędnie (w sposób pomniejszający rolę lotniska w Hureczku) przedstawianą kolejność owych wydarzeń.
Dane techniczne: Autor: Przemysław Chrążykiewicz, Dariusz Karnas, Oprawa: miękka Rok wydania: 2009 Stron: 132, Wymiary (mm): 185x230
KRONIKA ODDZIAŁÓW ZAOPATRYWANIA 1 DYWIZJI PANCERNEJ

KRONIKA ODDZIAŁÓW ZAOPATRYWANIA 1 DYWIZJI PANCERNEJ
Książka, którą prezentujemy jest praktycznie reprintem wydanej przez londyński Instytut Polski i Muzeum im. Gen. Sikorskiego jako odtworzenie zniszczonej kroniki Oddziałów. Jest to niezwykle cenny materiał historyczny powstały w bardzo bliskim do wydarzeń czasie. Jako sucha kronika zawiera chronologię działań, struktury organizacyjne, listy osobowe, wykazy eksploatowanego sprzętu. Nie ma w niej komentarzy czy prób interpretacji zdarzeń, to zostało pozostawione Czytelnikowi. Myślę, że powinna znaleźć się w księgozbiorze wszystkich, którzy interesują się polskim wkładem w zwycięstwo nad Niemcami w roku 1945.
Dane techniczne: Autor: Praca zbiorowa Oprawa miękka Rok wydania: 2009, Stron: 84, Wymiary (mm) : 185x230
SAMOCHODY CWS Jan Tarczyński

SAMOCHODY CWS Jan Tarczyński
Książka jest próbą przybliżenia pierwszych polskich działań produkcyjnych w zakresie samochodów osobowych, podjętych już w 1922 roku, a więc w niepełne 3 lata po odzyskaniu niepodległości, utraconej w wyniku zaborczych działań sąsiadów: Rosji, Prus i Austrii. Poczynania te przedstawiam na tle ogólnych dokonań motoryzacyjnych pierwszych lat Państwa Polskiego.
Prace nad stworzeniem produkcji samochodów osobowych prowadzone przez Ministerstwo Spraw Wojskowych, zostały zapoczątkowane przez grupę entuzjastów, którzy w trudnych warunkach pierwszych lat niepodległości potrafili rozwinąć ideę własnej wytwórczości i mimo ogólnej niewiary w powodzenie, konsekwentnie ją realizować. Stworzony wówczas przez inż. Tadeusza Tańskiego i jego zespół projektowy samochód osobowy CWS T1 odpowiadał najlepszym konstrukcjom światowym, a pod wieloma względami zdecydowanie je przewyższał. Polscy konstruktorzy stanęli na wysokości zadania. O wiele trudniej było stworzyć w zrujnowanym kraju odpowiednią bazę wytwórczą. Problemy te rozwiązano jednak dość szybko, natomiast trzyletni okres produkcji pojazdu był wystarczająco długi, aby zbudować zremby polskiego przemysłu motoryzacyjnego, rozwiniętego w latach trzydziestych głównie na podstawie umów licencyjnych, przynoszących nowe, doskonalsze technologie. Warto też wspomnieć, że w 1925 roku, gdy zbudowano prototypy samochodów CWS T1, w Polsce było tylko 29,5 tys. samochodów (w tym prawie 5 tys. ciężarówek), W Wielkiej Brytanii w tym czasie jeździło ich milion, we Francji 840 tys., a w Niemczech 370 tys. Tak niski poziom motoryzacji kraju wpływał także na działania zmierzające do stworzenia rodzimej produkcji pojazdów mechanicznych.
W książce omówiono zarówno seryjny model CWS T1 (oraz jego odmiany pochodne), jak i pojazdy prototypowe CWS T8 i CWS T2, zbudowane w pojedynczych egzemplarzach według projektu tych samych konstruktorów. Przedstawiono także sylwetki twórców i osób zaangażowanych w produkcję samochodu.
Dane techniczne: Autor: Jan Tarczyński Oprawa miękka Rok wydania: 2018, Stron:164, Wymiary (mm) : 190x230
U ŻRÓDEŁ SZTABU GENERALNEGO WOJSKA POLSKIEGO 1918 - 1921

U ŻRÓDEŁ SZTABU GENERALNEGO WOJSKA POLSKIEGO 1918 - 1921
U źródeł Sztabu Generalnego Wojska Polskiego 1918-1921. Ministerstwo Obrony Narodowej, Departament Wychowania i Promocji Obronności, Centralne Archiwum Wojskowe im. mjr. Bolesława Waligóry Starannie dobrane dokumenty, a przede wszystkim publikowane po raz pierwszy od ponad siedemdziesięciu lat od napisania relacje oficerów i pracowników Sztabu Generalnego z lat 1918-1921 dowodzą, iż działania organizowanej w iście ekspresowym tempie instytucji skupiały się na organizowaniu struktur wojska w pierwszych miesiącach niepodległej Polski. W funkcjonowaniu Sztabu Generalnego WP w latach 1918-1921 można wyróżnić dwa odrębne okresy: pierwszy do marca 1919 roku okres samodzielności tej instytucji i drugi, od marca 1919 roku do przejścia Wojska Polskiego na stopę pokojową wówczas Sztab Generalny wchodził w skład Naczelnego Dowództwa WP i skupiał uwagę na wojennej działaności wojska. Pomysłodawcy i autorzy niniejszego opracowania zaproponowali przybliżenie czytelnikom historycznych dokumentów i fotografii z tamtych lat. Publikacja może zatem odegrać oryginalną i cenną rolę w pogłębianiu znajomości dziejów Polskich Sił zbrojnych, a szczególnie historii ich Sztabu Generalnego. Sądzić można ponadto, że w tej postaci prezentacja archiwalnych dokumentów i sylwetek oficerów SG WP które niejako ożyły zainspiruje do podejmowania badań nowe pokolenie historyków i entuzjastów historii wojskowości.
Dane techniczne: Autor: praca zbiorowa, Oprawa: miękka Rok wydania: 2008 Stron: 224, Wymiary (mm): 210x295
ŁÓDZKIE SAMOLOTY INŻYNIERA SOŁTYKA Edward Kocent-Zieliński

ŁÓDZKIE SAMOLOTY INŻYNIERA SOŁTYKA Edward Kocent-Zieliński
Próba przedstawienia dziejów powstania i działalności Lotniczych Warsztatów Doświadczalnych. Autor wiele miejsca poświęcił ludziom tworzącym tą instytucję, polityczno-ekonomicznym uwarunkowaniom budowy polskie lotnictwa powojennego oraz ówczesnemu obrazowi Łodzi. Przede wszystkim jednak skupił się na sprawach techniki lotniczej, opisach kolejnych modeli i prototypów samolotów.Największą wartością pracy wydają się być archiwalne zdjęcia, odnalezione w prywatnych zbiorach i nigdy dotąd nie publikowane.
Konstrukcje opracowane i wykonywane w LWD były od początku związane z możliwościami zakładu zmieniając się wraz z nimi. Tkwiła w tym logika rozwoju zarówno samej firmy, jak i rosnących wymagań odbiorców. Początkowo projektowano samolot \"Szpak-1\" z silnikiem M11-D i wyposażeniem radzieckim. Później koncepcję tę zmieniono, gdyż w warunkach kiedy powstawał projekt nie było możliwości zbudowania samolotu wystarczająco lekkiego dla tak słabego i ciężkiego silnika. Sprawa ta zresztą powracała dwukrotnie: w przypadku samolotu Żak i samolotu Junak.
Dane techniczne: Autor: Edward Kocent-Zieliński, Oprawa: miekka Rok wydania: 2010 Stron: 286, Wymiary (mm): 185x230
Opinie o produkcie (0)

- OSTATNI WYKŁAD Pausch Randy, Zaslow Jeffrey
- ZALETY IRRACJONALNOŚCI Dan Ariely
- 9 I PÓŁ TYGODNIA CZYLI SKUTECZNE ODCHUDZANIE Z DIETĄ GARSTKOWĄ Anna Lewitt
- ZWIERZĘTA W MIEŚCIE. INTERWENCJE. PORADNIK DLA SŁUŻB MIEJSKICH I LEKARZY WETRERYNARII Andrzej G. Kruszewicz, Agnieszka Czujkowska
- TO NIE KSIĄŻKA Keri Smith
- SŁOWNIK INTERPUNKCYJNY Podracki Jerzy, Gałązka Alina
- ALEK TOPA. ALE WTOPA! Michael Gerard Bauer
- POSŁUCHAM RODZICÓW, JAK SIĘ W KOŃCU ZAMKNĄ. CO MÓWIĆ, A CZEGO NIE MÓWIĆ DO NASZYCH NASTOLETNICH DZIECI Anthony E. Wolf
- WEWNĄTRZ UMYSŁU KIEROWCY GRAND PRIX - PSYCHOLOGIA NAJSZYBSZYCH ZAWODOWCÓW NA ŚWIECIE: SEX, NIEBEZPIECZEŃSTWO I CAŁA RESZTA
- SPRAWOZDANIE FINANSOWE PRZEDSIĘBIORSTWA WEDŁUG POLSKIEGO PRAWA BILANSOWEGO Wędzki Dariusz
- MAPA PRZYSZŁOŚCI Tomasz Minkiewicz
- ŁOWCA SKARBÓW Keri Smith